Nezaradené

3. Ako osedlať svoj strach

Prečo je predstavivosť, obrazotvornosť, fantázia dôležitá pri práci so strachmi? Zážitok strachu je v mozgu zapísaný spolu s emóciami v obrazoch a vymazať ho môžete iba „proti obrazom“, slovom sa vám to nepodarí.

3.krok. Trénujte predstavivosť, obrazotvornosť, fantáziu alebo jednoducho imagináciu, ktoré sú podstatou vyššej tvorivej inteligencie. Vďaka dobrej predstavivosti mohli vzniknúť vynálezy, prevratné objavy aj nádherné umelecké diela.

Prečo je predstavivosť, obrazotvornosť, fantázia dôležitá pri práci so strachmi? Zážitok strachu je v mozgu zapísaný spolu s emóciami v obrazoch a vymazať ho môžete iba „proti obrazom“, slovom sa vám to nepodarí.

Čo všetko si môžete spolu s deťmi predstavovať:

  • predmety, zvieratá, postavy, kvety: Vezmite si ľubovoľný predmet, obraz niečoho a dôkladne si to prehliadnite zrakom. Potom zatvorte oči a predstavte si to. Vnímajte aj jemné rozdiely a detaily – cibríte si tým zmysly,

  • hudbu a nahrávky piesní: Spomeňte si na svoju obľúbenú kapelu, speváka alebo báseň a svojím vnútorným sluchom ju počúvajte. Môžete vnímať vlnobitie mora, šumenie stromov, šumenie potoka a hluk vodopádov,

  • farby: Farebné kartičky, farebné predmety, kvety. Pred seba si postavte farebný predmet, znovu ho pozorujte a potom si predstavujte. Môže to byť aj bez predlohy – poznáte červený mak, tak si ho predstavte, podobne aj obrazy kvetov, zvierat, predmetov..

  • predstavte si svoje idylické miesto, ktoré môže byť reálne alebo vymyslené, ale je pre Vás miestom harmónie a pokoja.

  • spomienka na príjemnú zážitok – ide o opakované prežívanie, ktoré vás naplní radosťou, šťastím, pokojom a dodá vám energiu.

Detský mozog upútajú aj humorné a nezmyselné informácie zapájajúce rôzne emócie a zvieratá:

  • ako sa objímajú ježkovia,

  • ako tancuje žirafa s hrochom,

  • ako sa smeje veverička, slon,

  • ako sa obúva stonožka,

  • predstaviť hus, ktorá má 4 nohy, levy s chobotom,

  • zúrivá mačka naháňa leva, mucha ťa chce kopnúť

  • ako chutí horká zmrzlina, slaná čokoláda…

Predstaviť si scény ako :

  •  bojúce zvieratá -boxujúci pavúk, šermujúca opica, boxujúce blchy (predstavte si ako majú na rukách… sú v ringu…. možno s ježkom

  • utekajúce (pes a ovce – nie vždy keď utekáme sa bojíme)

  • strnulé – opica, ryby, vták letí a zrazu stuhne a padne

Predstaviť opaľujúceho snehuliaka, vyskakujúcu dážďovku, tancujúcu korytnačku, plaziacu sa blchu ,

Predstaviť si zvuky – psa, ktorý kikiríka, prasiatko, ktoré mňauká, ako spieva mravec,

Predstaviť si chute – sladký citrón, slanú čokoládu, horkú zmrzlinu..

Predstaviť si farbu a farebné kombinácie – ružový lev,– predstaviť – zatvoriť oči – precítiť vnútorne a kombinovať paradoxne – žltý slon, zelená jahody, , červený ježko

Predstavivosť si môžete trénovať spôsobom, že niečo zakážete a mozog reaguje opačným spôsobom:

  • nesmieš si predstaviť ružového krokodíla, – nesmieš si predstaviť červeného ježka, (farby),

  • nesmieš si predstaviť hus, ktorá má 4 nohy, levy s chobotom

  • nesmieš si predstaviť psa, ktorý kikiríka, prasiatko, ktoré mňauká, ako spieva mravec, stonožka tancuje na vysokých podpätkoch.

  • nesmieš si predstaviť opaľujúceho snehuliaka, vyskakujúcu dážďovku, tancujúcu korytnačku, plaziacu sa blchu , ako tancuje žirafa s krokodílom, boxujúceho mravca…

  • smejúcu sa veveričku, smejúceho slona….

  •  nesmieš si predstaviť sladký citrón,, slanú čokoládu, horkú zmrzlinu..

Tréning predstavivosti pomáha aj deťom, okrem riešenia strachov, rozvíjať vyššiu tvorivú inteligenciu, originalitu, ktorá bude obohacovať ich myslenie, nápady,

«   |   »