Ako zachytiť nezachytiteľné a vidieť to skryté? Psychika dieťaťa je tajomný svet a najbližšie k nemu majú rodičia. Je to totiž aj ich vnútorný svet – zabudnutý a nepoznaný. Prečo ho otvárať? On nie je mŕtvy, žije svoj vlastný život a tvorí ich tieň. Všetko získané a všetko prežité sa presúva do tmy vnútorného sveta a zo zážitkov sa stávajú spomienky, neznáme pocity, vnucujúce sa myšlienky.
Vo vnútornom svete sú možno skryté zážitky dieťaťa, ktorému zomrel rodič, ktorému otec pil, ktoré opustila matka, ktoré žilo v strachu, žilo v rodine plnej hnevu a kriku, ktoré ubližovalo, hnevalo a bilo sa…
Tajomný vnútorný svet je aj svetom krásnych a šťastných spomienok, obrazov a zážitkov. Tie nás však nestresujú. V moci nás má naše „zlé dvojča“ a máme pocit, že ho nemôžeme ovládať, chytiť a skrotiť. Čím viac sa snažíme svoj tieň potlačiť, ignorovať, tým viac sa ozýva.
A potom je tu svet známy – svet, v ktorom žijeme, ktorý vidíme, ktorý počujeme a cítime. To je svet viac atraktívnejší a zaujímavejší.
Deti sa učia prechádzať medzi týmito dvoma svetmi rovnako, ako sa učia chodiť. Ak sú v jednom, nevnímajú druhý – ale nemôžu byť súčasne aj tam aj tam. Pokojné plynutie a vzájomné pôsobenie týchto dvoch svetov je pre dieťa zdrojom energie a poznania.
Rozdielne zážitky vonkajšieho a vnútorného sveta sú základom problémov dieťaťa. Jedno môže žiť iba vo vonkajšom svete a svojho vnútorného sveta sa bojí, druhé sa bojí žiť realitu a uniká do svojho vnútorného sveta. V ktorom svete žijú vaše deti?
K poznaniu vnútorného sveta dieťaťa, by som vám dala niekoľko tipov:
-
zamyslite sa, aké rozprávky obľubuje vaše dieťa, neskôr to môže byť filmový žáner, ktorý preferuje (romantické, bojové, hororové …),
-
z akej oblasti má vzory a idoly (oblasť športu, umenia, vedy, ochranárske aktivity …),
-
aké športy preferuje (kolektívne, individuálne, so zvieratami, modelmi ….),
-
akých má priateľov (pokojných, spoločenských, venujúcich sa športu, umeniu , viac chlapcov, dievčat, preferuje staršie deti ….),
-
akým zvieraťom by chcelo byť (levom, orlom, delfínom, myškou, hadom …),
-
aké stromy alebo kvety sa mu páčia (duby, smutné vŕby alebo len kríky, divé kvety …),
-
aké farby sa mu páčia – oblieka sa váš syn napr. do ružového, preferuje dievčenské veci, alebo dcéra je stále v čiernom …),
-
aké živly obľubuje (jeho svetom je voda, lietanie, potrebuje kontakt so zemou, alebo chcel byť hasičom a fascinuje ho oheň …),
-
vnímajte jeho vonkajší prejav, ten vám umožní vidieť, čo sa deje v jeho vnútri (je bojazlivý, je nepokojný, býva agresívny v určitých situáciách, je unavený, nepriebojný …).
Vnímajte aj opačné prejavy dieťaťa – čo odmieta, čo a koho kritizuje, čo ho znervózňuje, čoho sa bojí – to sú emócie ukryté v jeho vnútornom svete.
Ak pozorujete, že váš syn preferuje bojové filmy, chcel by byť levom, byť silný ako dub, fascinuje ho oheň a od malička chcel byť hasičom, máte možnosť vnímať jeho podstatu.
Podstatu, ktorú nemôžete zmeniť, ktorú môžete iba usmerniť a využiť. Bojového ducha a vodcovské schopnosti môžete využiť pre rôzne aktivity, kolektívne športy, individuálne bojové športy, ktoré ho naučia pravidlám. Prípadne zapojte živel vody, ktorá krotí živel ohňa. Zaujímavé sú splavovanie, kanoe, plávanie, potápanie.
Iný problém vzniká, ak obľubuje bojové hry alebo filmy, ale súčasne chce byť pokojným delfínom alebo ho fascinuje napr. lietanie, obľubuje ružové farby. V tomto prípade sa musíte zamyslieť, odkiaľ pramení jeho agresivita a či vôbec patrí k jeho povahe.
S agresivitou je potrebné pracovať citlivo, jej určitú formu môže dieťa v budúcnosti využiť. Ak bude právnikom, bude vedieť bojovať za svojich klientov, ak bude záchranárom, bude vedieť bojovať a zachraňovať životy ľudí.
Sú možné rôzne iné kombinácie, nad ktorými sa môžete zamyslieť a popremýšľať, aby ste pochopili podstatu osobnosti vášho dieťaťa. Všetko to môžete sledovať v čase, ako sa vaše dieťa vyvíja. Hovorí sa, že najúprimnejšie túžby, sú túžby štvor až päťročných detí.
A nakoniec, staňte sa na chvíľu dieťaťom, odpojte rozumové úvahy a pozrite sa na život svojho syna alebo dcéry, očami svojej vnútornej detskej bytosti. Ako by sa cítilo ono v terajšom živote a rôznych situáciách, s ktorými sú vaše deti konfrontované.
Dáva vám to šancu priblížiť sa k vašim deťom, k ich zmýšľaniu a cíteniu.
Mgr. Lýdia Adamcová