Problémy vo výchove, Výchova

„JA SÁM“- sila, z ktorej sa rodí neposlušnosť

Čo potrebujú neposlušné deti, aby boli poslušné? Zážitky a aktivity! Aktivity, ktoré ich fascinujú a rastú s nimi. Deti inštinktívne vedia, čo všetko dokážu a nemusia sa to učiť. Potrebujú iba priestor, v ktorom sa to všetko môže diať.

Mozog sa vyvíjal milióny rokov hlavne vďaka tomu, že človek veľa chodil. Deti veľmi rady skáču, chodia po obrubníkoch a nie po chodníku, keď prší milujú mláky, s radosťou sa točia do kruhu, až kým nespadnú a pritom sa smejú. Dospelí ale tieto detské činnosti brzdia, nechcú aby sa dieťa bláznilo v blate, aby sa točilo, chodili po obrubníku.

Je potrebné si uvedomiť, že tieto inštinktívne aktivity vyžaduje mozog kvôli svojmu vlastnému vývoju a pri týchto pohyboch si vytvára nové synapsie, ktoré tvoria mozgovú kôru. Ako sa potom môže vyvíjať mozog dieťaťa, ktoré nebehá, netočí sa, neskáče a nelezie?

Deti sa učia, aj keď sa neučia

Medzi výchovou a učením sú práve tieto praktické zručnosti, ktoré sú deťom veľmi blízke. Udalosti každodenného života umožňujú deťom spoznávať a ovládať tieto aktivity a s nimi spojené zážitky. Získavajú ich opakovaním ale aj pozorovaním a jednoduchým vysvetlením.

Čo to ruší

Rodičia ale svoje deti ochraňujú, možno až hýčkajú. Často je to práve strach rodičov, ktorý ich núti reagovať zákazmi ako “nechoď tam, nelez tam, neskáč, nehádž, nebehaj, buď doma…,” namiesto toho, aby im dovolili vyliezť na strom, hádzať kameňmi, skočiť do kaluže, ísť za kamarátmi. A tak vznikajú základy neposlušnosti! Všetko, čo je zakazované, dáva prirodzenú silu na boj a prekonávanie príkazov. Neposlušné deti bojujú, poslušné deti to vzdávajú a rezignujú.

Deti potrebujú vnemy a zážitky v rôznych situáciách a prostrediach. Ak ich nemajú, nájdu ich vo virtuálnom svete. “Buď radšej doma!” – to je príležitosť, pri ktorej už malé deti získavajú zručnosti v ovládaní rôznych technológií ako mobily, počítače, tablety.

Ako rodičia sa musíte zamyslieť nad tým, prečo deti nemajú čas a priestor na slobodné a spontánne robenie niečoho, čo by im umožnilo získavať aj praktické zručnosti k prežitiu. Je to váš strach, ktorý máte alebo je to váš čas, ktorý nemáte?

Nezabudnite byť deťmi

Mnohé zručnosti a aktivity vrátia do detstva aj vás. Deti budú s radosťou počúvať vaše príbehy – čo ste robili, čo ste vyviedli, čo ste vytvorili, kde ste zablúdili. Nostalgicky si zaspomínajte a zažite to znovu so svojimi deťmi. Vráťte sa do tohto sveta  – uvidíte ako vaše deti dokážu byť šťastné, spontánne. Dostanete sa na jednu vlnovú dĺžku, budete si blízki a získate aj iný pohľad na niektoré výchovné problémy. Toto spoločné plynutie a bytie v ich svete im umožní zažiť pocit rovnosti a rovnocennosti s vami. Vaše deti budú cítiť a spoznávať tie malé bytosti vo vás, ktoré po tom všetkom doteraz možno iba túžili.

Deti milujú bádanie, skúmanie, objavovanie, stále sa do niečoho púšťajú. Neuvedomujú si, že niečo musia zvládnuť. Idú do toho a riskujú. Svet je pre deti jedno veľké dobrodružstvo. Prečo by to tak nemohlo byť aj pre vás? Inšpirujte sa, nájdite v sebe odvahu. Čo môžete stratiť? Je lepšie povedať, že ste to aspoň skúsili, ako rozmýšľať nad tým, čo sa môže stať…

Aké „obyčajné“ zručnosti by deti mali ovládať a prečo?

4. Ako vychovať slušne neposlušné dieťa?

Mgr.Lýdia Adamcová

Prečítajte si tiež

Radíme si navzájomVýchova

Ako tvoriť tvorivú inteligenciu?

Pätnásťročného Alberta Einsteina raz napadlo: „Akoby videl svet, keby letel na slnečnom paprsku“ a vesmír objavoval celý svoj život … AKO sa rodí…
Zobraziť
Nezaradené

Bachové kvetové esencie

Čo je charakteristické pre Bachové kvetové esencie? Bachové kvetové esencie pôsobia na úrovni emócií a nálad. Dr.Bach charakterizoval niektoré rastliny, a tieto dokázal zosúladiť…
Zobraziť
Menu