Máme proti sebe súpera, ktorého nevidíme, ktorého nepoznáme a máme s ním bojovať. A pre deti je to ešte zložitejšie. Vo svojom vnútri cítime, že nestačia iba ochranné rúška, hygiena, odstupy. Potrebujeme mať aj svoju vnútornú ochranu, svoju psychickú a fyzickú energiu a odvahu, ktoré sú základom aj našej imunity.
Ako začať – nadávať mu, obviňovať ho, kritizovať ho? Ale prečo?
Aké pocity v nás vyvoláva coronavírus? Je nám nepohodlný, vyvoláva v nás strach, niektorí sú agresívnejší voči nemu, niektorí ustráchaní a plný obáv.
A deti – bojovné povahy sú nahnevané a ustráchané povahy sa ho boja.
Ako sa vyjadrujeme o coronavíruse, ako sa o ňom vyjadrujú deti? Časté sú odpovede: zničíme ho, tú pliagu zabijeme ho, vyhráme, porazíme ho. To ale nemusí byť pravda. Vždy môže prísť niečo silnejšie, čo nás porazí.
Coronavírus nie je poslednou prekážkou v živote dieťaťa. V dnešnej situácii učíte deti ako reagovať na coronu prekážku, a tým ich učíte ako majú reagovať na akúkoľvek inú prekážku v živote.
Skúsme najskôr pochopiť to biblické – „KTO DO TEBA KAMEŇOM, TY DOŇHO CHLEBOM.“ Prečo?
Základom sú vždy EMÓCIE! Aké emócie sú v pozadí vašich vyjadrení a vášho správania pri prekonávaní corona prekážky? Hnev, strach, zlosť, obavy, neistota – tieto sú vždy spúšťané prapôvodným strachom. Ak cítite strach, aj keď maskovaný hnevom, ste v pozícii obete a ľahko sa stanete korisťou. Cíti ho totižto každý útočník a to aj v podobe coronavírusu.
Základom je nepodporovať negatívne a strachom ovplyvnené správanie aj u detí. Pochopiť to môžeme vďaka biblickej múdrosti – „Kto do teba kameňom, ty doňho chlebom“.
Ak vás niekto hnevá a vy sa necháte vyprovokovať – on určuje vaše reagovanie hnevom. On našiel a aktivuje vaše slabé miesto.
Dostal vás tam, kde chcel on. Komu ale ubližuje hnev, zlosť, nahromadená agresia, ktoré cítite alebo cíti vaše dieťa? Ničí iba vás a vaše dieťa.
Ak zostanem sám sebou a budem reagovať, tak ako chcem ja, podľa svojich pravidiel, už nemusím „tancovať ako on píska“.
Zostať nad vecou vám umožní prijať a pomenovať jeho hnev, jeho kritiku a môžete mu ponúknuť pomoc – to je ten symbolický chlieb. To je ale, to najväčšie umenie!
Ak toto naučíte svoje deti, nebude ich nikto, nikdy šikanovať a nebudú musieť s nikým bojovať z pozície slabšieho a ich zdravie bude chránené pred deštrukčnými emóciami hnevu, zlosti ….
Učte deti začať akýkoľvek boj – komunikáciou, vyjednávaním, argumentovaním …
Ako reagovať?
Rodičia často svojim deťom hovoria – „nenechaj sa biť, vráť mu to“. To je v poriadku, ale dôležité je aj povedať, s kým a ako bojovať, kedy utekať a kedy nereagovať. Je rozdiel bojovať s hnevom, zlosťou alebo bojovať s múdrou taktikou, silou a nadhľadom. Skúste povedať dieťaťu nech si predstaví situáciu, že naňho útočí rozhnevané šteniatko – ako bude reagovať, nech si to predstaví. Asi ho nebude ho kopať a nadávať mu. Predstaviť si môže aj tigra, ktorý stojí proti nemu a ako bude sním bojovať?
Neznamená to, že deti nebudú vedieť bojovať.
Človek v minulosti prežil nie preto, že bol silnejší, väčší či rýchlejší ako divé zvieratá. Prežil, pretože sa naučil byť tichý, nenápadný, opatrný a naučil sa aj múdro nereagovať a vyhýbať sa nebezpečenstvu.
Pozrime sa spolu na bojové umenie AIKIDO, ktoré je známe aj v psychologických kruhoch ako užitočná stratégia riešenia konfliktov. Aikido posilňuje fyzickú zdatnosť, ale aj vnútornú psychickú silu človeka. Vlastnosti ideálneho aikido bojovníka sú odvaha, rozhodnosť, sila, jasnosť mysle a súcit – to sú ideálne vlastnosti aj pre deti.
Veďte deti k tomu aby s „corona súperom“ komunikovali; čo si myslia, prečo sem asi prišiel; v čom nám pomáha; nech si ho predstavia ako mimozemšťana a ako by s ním komunikovali; čo by mu ukázali, o čo by ho poprosili.
Pri tejto príležitosti môžete s deťmi prebrať tému – čo všetko môžu urobiť pre našu planétu a tak si coronavírus udobriť:
-
– piť obyčajnú vodu miesto koly;
-
– jesť obyčajný chlebík miesto chipsov
-
– miesto sladkostí jesť ovocie,
-
– opraviť si hračky, darovať veci, ktoré nepotrebuje,
-
– triediť odpad už vo svojej izbe,
-
– zbierať odpad v prírode,
-
– zasadiť a pestovať rastlinu
-
– …………………………..
-
– ……………………….
Deti môžu coronavírus nakresliť – ako si ho predstavujú a ako by mal vyzerať aby sa ho ľudia nebáli. Môžu mu spievať, rozprávať vtipy, môžu mu ukázať, čo sa učia.
Nikoho nie je potrebné porážať ale prijať, komunikovať a argumentovať. A ak toto nefunguje, dieťa by malo mať silu bojovať, rozlišovať kedy a ako sa brániť, a kedy nereagovať.
Mgr. Adamcová Lýdia