Problémy vo výchove, Škola, Výchova

AKO učiť deti bojovať aj s coronavírusom

Máme proti sebe súpera, ktorého nevidíme, ktorého nepoznáme a máme s ním bojovať. A pre deti je to ešte zložitejšie. Vo svojom vnútri cítime, že nestačia iba ochranné rúška, hygiena, odstupy. Potrebujeme mať aj svoju vnútornú ochranu, svoju psychickú a fyzickú energiu a odvahu, ktoré sú základom aj našej imunity.

Ako začať – nadávať mu, obviňovať ho, kritizovať ho? Ale prečo?

Aké pocity v nás vyvoláva coronavírus? Je nám nepohodlný, vyvoláva v nás strach, niektorí sú agresívnejší voči nemu, niektorí ustráchaní a plný obáv.

A deti – bojovné povahy sú nahnevané a ustráchané povahy sa ho boja.

Ako sa vyjadrujeme o coronavíruse, ako sa o ňom vyjadrujú deti? Časté sú odpovede: zničíme ho, tú pliagu zabijeme ho, vyhráme, porazíme ho. To ale nemusí byť pravda. Vždy môže prísť niečo silnejšie, čo nás porazí.

Coronavírus nie je poslednou prekážkou v živote dieťaťa. V dnešnej situácii učíte deti ako reagovať na coronu prekážku, a tým ich učíte ako majú reagovať na akúkoľvek inú prekážku v živote.

Skúsme najskôr pochopiť to biblické – „KTO DO TEBA KAMEŇOM, TY DOŇHO CHLEBOM.“ Prečo?

Základom sú vždy EMÓCIE! Aké emócie sú v pozadí vašich vyjadrení a vášho správania pri prekonávaní corona prekážky? Hnev, strach, zlosť, obavy, neistota – tieto sú vždy spúšťané prapôvodným strachom. Ak cítite strach, aj keď maskovaný hnevom, ste v pozícii obete a ľahko sa stanete korisťou. Cíti ho totižto každý útočník a to aj v podobe coronavírusu.

Základom je nepodporovať negatívne a strachom ovplyvnené správanie aj u detí. Pochopiť to môžeme vďaka biblickej múdrosti – „Kto do teba kameňom, ty doňho chlebom“.

Ak vás niekto hnevá a vy sa necháte vyprovokovať – on určuje vaše reagovanie hnevom. On našiel a aktivuje vaše slabé miesto.

Dostal vás tam, kde chcel on. Komu ale ubližuje hnev, zlosť, nahromadená agresia, ktoré cítite alebo cíti vaše dieťa? Ničí iba vás a vaše dieťa.

Ak zostanem sám sebou a budem reagovať, tak ako chcem ja, podľa svojich pravidiel, už nemusím tancovať ako on píska“.

Zostať nad vecou vám umožní prijať a pomenovať jeho hnev, jeho kritiku a môžete mu ponúknuť pomoc – to je ten symbolický chlieb. To je ale, to najväčšie umenie!

Ak toto naučíte svoje deti, nebude ich nikto, nikdy šikanovať a nebudú musieť s nikým bojovať z pozície slabšieho a ich zdravie bude chránené pred deštrukčnými emóciami hnevu, zlosti ….

Učte deti začať akýkoľvek boj – komunikáciou, vyjednávaním, argumentovaním …

Ako reagovať?

Rodičia často svojim deťom hovoria – „nenechaj sa biť, vráť mu to“. To je v poriadku, ale dôležité je aj povedať, s kým a ako bojovať, kedy utekať a kedy nereagovať. Je rozdiel bojovať s hnevom, zlosťou alebo bojovať s múdrou taktikou, silou a nadhľadom. Skúste povedať dieťaťu nech si predstaví situáciu, že naňho útočí rozhnevané šteniatko – ako bude reagovať, nech si to predstaví. Asi ho nebude ho kopať a nadávať mu. Predstaviť si môže aj tigra, ktorý stojí proti nemu a ako bude sním bojovať?

Neznamená to, že deti nebudú vedieť bojovať.

Človek v minulosti prežil nie preto, že bol silnejší, väčší či rýchlejší ako divé zvieratá. Prežil, pretože sa naučil byť tichý, nenápadný, opatrný a naučil sa aj múdro nereagovať a vyhýbať sa nebezpečenstvu.

Pozrime sa spolu na bojové umenie AIKIDO, ktoré je známe aj v psychologických kruhoch ako užitočná stratégia riešenia konfliktov. Aikido posilňuje fyzickú zdatnosť, ale aj vnútornú psychickú silu človeka. Vlastnosti ideálneho aikido bojovníka sú odvaha, rozhodnosť, sila, jasnosť mysle a súcit – to sú ideálne vlastnosti aj pre deti.

Veďte deti k tomu aby s „corona súperom“ komunikovali; čo si myslia, prečo sem asi prišiel; v čom nám pomáha; nech si ho predstavia ako mimozemšťana a ako by s ním komunikovali; čo by mu ukázali, o čo by ho poprosili.

Pri tejto príležitosti môžete s deťmi prebrať tému – čo všetko môžu urobiť pre našu planétu a tak si coronavírus udobriť:

  • – piť obyčajnú vodu miesto koly;

  • – jesť obyčajný chlebík miesto chipsov

  • – miesto sladkostí jesť ovocie,

  • – opraviť si hračky, darovať veci, ktoré nepotrebuje,

  • – triediť odpad už vo svojej izbe,

  • – zbierať odpad v prírode,

  • – zasadiť a pestovať rastlinu

  • – …………………………..

  • – ……………………….

Deti môžu coronavírus nakresliť – ako si ho predstavujú a ako by mal vyzerať aby sa ho ľudia nebáli. Môžu mu spievať, rozprávať vtipy, môžu mu ukázať, čo sa učia.

Nikoho nie je potrebné porážať ale prijať, komunikovať a argumentovať. A ak toto nefunguje, dieťa by malo mať silu bojovať, rozlišovať kedy a ako sa brániť, a kedy nereagovať.

4. Ako vychovať slušne neposlušné dieťa?

Mgr. Adamcová Lýdia

 

Prečítajte si tiež

NezaradenéVýchova

Od rozprávok k príbehom…

….to je cesta od predškoláka k stredoškolákovi. Tu niekde môžete cítiť rozdiel medzi rozprávkou a príbehom. Vnímavosť starších detí k rozprávkam postupne klesá,…
Zobraziť
Rodičia a partnerstvoŽeny a matky

Čo s neverou? Dá sa jej predísť?

Riziko nevery tu vždy bolo, je a bude. Treba sa ňou zaoberať? Strachovať sa? Sledovať? Kontrolovať a predvídať? Nie. Je zbytočné zaoberať sa…
Zobraziť
Problémy vo výchoveŠkolaVýchova

Prečo mnohé deti nedokážu relaxovať?

Ako dieťa s poruchami pozornosti a hyperaktivitou, som i napriek odbornému nácviku relaxácie, nikdy nevedela relaxovať – aj keď som to učila iných.…
Zobraziť
Menu