Problémy vo výchove, Škola, Výchova

AKO učiť deti bojovať aj s coronavírusom

Máme proti sebe súpera, ktorého nevidíme, ktorého nepoznáme a máme s ním bojovať. A pre deti je to ešte zložitejšie. Vo svojom vnútri cítime, že nestačia iba ochranné rúška, hygiena, odstupy. Potrebujeme mať aj svoju vnútornú ochranu, svoju psychickú a fyzickú energiu a odvahu, ktoré sú základom aj našej imunity.

Ako začať – nadávať mu, obviňovať ho, kritizovať ho? Ale prečo?

Aké pocity v nás vyvoláva coronavírus? Je nám nepohodlný, vyvoláva v nás strach, niektorí sú agresívnejší voči nemu, niektorí ustráchaní a plný obáv.

A deti – bojovné povahy sú nahnevané a ustráchané povahy sa ho boja.

Ako sa vyjadrujeme o coronavíruse, ako sa o ňom vyjadrujú deti? Časté sú odpovede: zničíme ho, tú pliagu zabijeme ho, vyhráme, porazíme ho. To ale nemusí byť pravda. Vždy môže prísť niečo silnejšie, čo nás porazí.

Coronavírus nie je poslednou prekážkou v živote dieťaťa. V dnešnej situácii učíte deti ako reagovať na coronu prekážku, a tým ich učíte ako majú reagovať na akúkoľvek inú prekážku v živote.

Skúsme najskôr pochopiť to biblické – „KTO DO TEBA KAMEŇOM, TY DOŇHO CHLEBOM.“ Prečo?

Základom sú vždy EMÓCIE! Aké emócie sú v pozadí vašich vyjadrení a vášho správania pri prekonávaní corona prekážky? Hnev, strach, zlosť, obavy, neistota – tieto sú vždy spúšťané prapôvodným strachom. Ak cítite strach, aj keď maskovaný hnevom, ste v pozícii obete a ľahko sa stanete korisťou. Cíti ho totižto každý útočník a to aj v podobe coronavírusu.

Základom je nepodporovať negatívne a strachom ovplyvnené správanie aj u detí. Pochopiť to môžeme vďaka biblickej múdrosti – „Kto do teba kameňom, ty doňho chlebom“.

Ak vás niekto hnevá a vy sa necháte vyprovokovať – on určuje vaše reagovanie hnevom. On našiel a aktivuje vaše slabé miesto.

Dostal vás tam, kde chcel on. Komu ale ubližuje hnev, zlosť, nahromadená agresia, ktoré cítite alebo cíti vaše dieťa? Ničí iba vás a vaše dieťa.

Ak zostanem sám sebou a budem reagovať, tak ako chcem ja, podľa svojich pravidiel, už nemusím tancovať ako on píska“.

Zostať nad vecou vám umožní prijať a pomenovať jeho hnev, jeho kritiku a môžete mu ponúknuť pomoc – to je ten symbolický chlieb. To je ale, to najväčšie umenie!

Ak toto naučíte svoje deti, nebude ich nikto, nikdy šikanovať a nebudú musieť s nikým bojovať z pozície slabšieho a ich zdravie bude chránené pred deštrukčnými emóciami hnevu, zlosti ….

Učte deti začať akýkoľvek boj – komunikáciou, vyjednávaním, argumentovaním …

Ako reagovať?

Rodičia často svojim deťom hovoria – „nenechaj sa biť, vráť mu to“. To je v poriadku, ale dôležité je aj povedať, s kým a ako bojovať, kedy utekať a kedy nereagovať. Je rozdiel bojovať s hnevom, zlosťou alebo bojovať s múdrou taktikou, silou a nadhľadom. Skúste povedať dieťaťu nech si predstaví situáciu, že naňho útočí rozhnevané šteniatko – ako bude reagovať, nech si to predstaví. Asi ho nebude ho kopať a nadávať mu. Predstaviť si môže aj tigra, ktorý stojí proti nemu a ako bude sním bojovať?

Neznamená to, že deti nebudú vedieť bojovať.

Človek v minulosti prežil nie preto, že bol silnejší, väčší či rýchlejší ako divé zvieratá. Prežil, pretože sa naučil byť tichý, nenápadný, opatrný a naučil sa aj múdro nereagovať a vyhýbať sa nebezpečenstvu.

Pozrime sa spolu na bojové umenie AIKIDO, ktoré je známe aj v psychologických kruhoch ako užitočná stratégia riešenia konfliktov. Aikido posilňuje fyzickú zdatnosť, ale aj vnútornú psychickú silu človeka. Vlastnosti ideálneho aikido bojovníka sú odvaha, rozhodnosť, sila, jasnosť mysle a súcit – to sú ideálne vlastnosti aj pre deti.

Veďte deti k tomu aby s „corona súperom“ komunikovali; čo si myslia, prečo sem asi prišiel; v čom nám pomáha; nech si ho predstavia ako mimozemšťana a ako by s ním komunikovali; čo by mu ukázali, o čo by ho poprosili.

Pri tejto príležitosti môžete s deťmi prebrať tému – čo všetko môžu urobiť pre našu planétu a tak si coronavírus udobriť:

  • – piť obyčajnú vodu miesto koly;

  • – jesť obyčajný chlebík miesto chipsov

  • – miesto sladkostí jesť ovocie,

  • – opraviť si hračky, darovať veci, ktoré nepotrebuje,

  • – triediť odpad už vo svojej izbe,

  • – zbierať odpad v prírode,

  • – zasadiť a pestovať rastlinu

  • – …………………………..

  • – ……………………….

Deti môžu coronavírus nakresliť – ako si ho predstavujú a ako by mal vyzerať aby sa ho ľudia nebáli. Môžu mu spievať, rozprávať vtipy, môžu mu ukázať, čo sa učia.

Nikoho nie je potrebné porážať ale prijať, komunikovať a argumentovať. A ak toto nefunguje, dieťa by malo mať silu bojovať, rozlišovať kedy a ako sa brániť, a kedy nereagovať.

4. Ako vychovať slušne neposlušné dieťa?

Mgr. Adamcová Lýdia

 

Prečítajte si tiež

VýchovaZdravie

Ako žiť so sebou

V živote príde obdobie kedy prestanú zvoniť telefóny, prestanú chodiť návštevy, chodiť maily, a neostáva nám nič iné, ako byť iba sám so…
Zobraziť
Zdravie

Je onkologické ochorenie iba fyzické ochorenie

Akútna leukémia, dlhotrvajúce chemoterapie, deti ležiace na onkologickom oddelení, lekár zomierajúci na onkologické ochorenie… Šokujúce správy vyvolávajúce strach a otázky. Kde vziať istotu?…
Zobraziť
Menu