Zdravie | Výchova | Problémy vo výchove

Ako vpustiť viac svetla do zimnej tmy?

Ak spomalíme, oddychujeme, regenerujeme - predchádzame vyčerpaniu a ochoreniam, ktoré nás práve v zime prenasledujú. To je pôvodný zámer múdrej prírody.

 

… pomôže to „zimným depresiám“ a je to vôbec potrebné?

Jeseň a zima sú typicky smutné ročné obdobia a všetci cítime ich vplyv. Niekto viac, niekto menej. O dlhých zimných večeroch, v tme, daždivom počasí sa hovorí v súvislosti so zvýšením depresívnych stavov u ľudí. A depresie nás ťažia.

Múdra príroda to však myslela inak. Všetko živé na našej planéte reaguje na existenciu svetla a tmy.

Leto plné svetla, nám dáva energiu a dobrú náladu. Dostatok svetla znamená energiu na rôzne aktivity. Mozog a telo reagujú na svetlo produkovaním takých látok ako sú serotonín, dopamín, oxytocínu, vďaka ktorým sa cítime príjemne a šťastne.

Zima a nedostatok svetla nás oslabuje. Akonáhle sa vonku zotmie, začne mozog uvoľňovať melatonín, ktorý je považovaný za hormón tmy a je spúšťačom nočného cyklu odpočinku.

Človek sa jednoducho začne cítiť prirodzene unavený. Mozog je vplyvom nedostatku slnečného svetla naprogramovaný na odpočinok.

V spánku hormón melatonín „prebehne“ celým telom – obnovuje poškodené bunky a pomáha pri regenerácii organizmu, posilňuje sa obranyschopnosť organizmu. Dokáže neutralizovať účinky stresu a tak podporovať imunitný systém. Významným spôsobom nás chráni pred kardiovaskulárnymi chorobami, onkologickými a inými ochoreniami.

Melatonín je označovaný aj za hormón mladosti, keďže spomaľuje prirodzenú degeneráciu orgánov.

Nedostatok slnečného svetla znamená, že organizmus začne tvoriť hormón melatonín a to z hormónu serotonín, ktorý je zdrojom dobrej nálady a celkovej telesnej pohody. Zima, nám týmto uberá pozitívny hormón, tým aj energiu k aktivite a my sa cítime unavení a bez nálady.

V zimnom období sa zvýrazňuje konflikt medzi oddychom, pokojom a aktivitami, nadšením, ktoré majú svoje miesto v letnom období.

Múdra príroda nám dala jeseň a zimu, ako obdobia pre stíšenie, regeneráciu, kedy sa všetko okolo nás spomalí. My ale zostávame nastavení na výkony, výsledky, akcie, v hre sú termíny …, a všetko stihnúť a zariadiť.

Rozdiel v tom, čo nám pre naše zdravie dáva príroda a čo „my musíme“ vedie k únave. Následne prichádza smútok, pesimizmus, melanchólia a nedostatok motivácie..

Ako prežiť toto obdobie, chodiť pritom do práce, deti do školy ?

Kde získať viac svetla, ako regulovať svoje vnútorné hodiny nastavené prírodou ?

Sú známe doporučenia – depresiu spojenú s pasivitou, únavou prelomte aktivitou. K tomu telo ale potrebuje hormón endorfín a intenzívnejšie a dlhšie trvajúce slnečné žiarenie.

Prvým krokom je prijatie. Prijať to, že náš stav v zime je fyziologický nie chorobný (okrem diagnostikovaných depresií) a naladiť sa na tento rytmus. Prijať toto obdobie, ktoré dáva nášmu telu, ale aj duši možnosť oddychovať, regenerovať a nabrať síl na letné obdobie.

Druhým krokom je stíšenie celkovej atmosféry svojho domova, spomalenie a zmena rytmu v hlave, a tým sa spomalí aj telo. Predĺžte a skvalitnite čas spánku, kedy je dôležitá úplná tma – žiadne blikotajúce svetielka rôznych prístrojov, mobilov, hodín. Obmedzte večerné surfovanie po internete.

Z výchovného hľadiska je dôležité venovať viac pozornosti strachu z tmy, ktorý sa u detí často vyskytuje. Niektorí rodičia to riešia zapálením svetielka v izbe, kde dieťa spí. Dávnejšie som bola šokovaná výsledkami výskumu, v ktorom sa sledovali deti s určitým onkologickým ochorením. Jeden z rizikových faktorov, bolo práve aj svietenie v noci, ak malo dieťa problémy so spaním. Prežívanie strachu z tmy – aktivuje inštinktívnu rekciu „bojovať alebo utekať“. Organizmus dieťaťa, ktorý  potrebuje v tme oddychovať, sa vlastne aktivuje, a následne sa nedokáže regenerovať.

Tretím krokom je dávať väčší priestor pasívnym aktivitám, akým sú pokojné prechádzky v prírode. V zime je priestor aj pre „kĺzavé aktivity“, ako sú korčuľovanie, lyžovanie, sánkovanie. Odľahčene pôsobí aj plávanie. Prehrejú vás sauny a termálne kúpaliská. Oddýchnete si pri sledovaní rôznych  športových podujatí, v krásnom zasneženom prostredí. Naladiť vás môžu aj koncerty, divadelné predstavenia s pozitívnym obsahom.

Na záver dňa sa zabaľte do mäkunkej, huňatej bielej prikrývky. Pustite si svoju obľúbenú hudbu, čítajte knihu, pozrite si obľúbený film. Popritom môžete popíjať šálku čaju alebo šálku horúcej čokolády.

Zima za oknami akoby posilňovala atmosféru spolupatričnosti, pokojného posedenia s blízkymi, v teple a svetle krbového ohňa alebo sviečok.

V spomienkach sa môžete vrátiť do detstva, kedy možno bývalo viac snehu a všetko ste prežívali s väčšou radosťou. Sú tu aj spomienky na dovolenku, letné zážitky vám oživia fotografie, videá z dovolenky a precíťte si znovu horúce pláže. Uvoľňujúce a príjemne pôsobí relaxácia vo vani plnej teplej vody a príjemnej vône.

Štvrtým krokom je svetelný doping ale v priebehu dňa. Je samozrejmé, že aj v zime potrebujete pracovať (nemôžeme spať ako medvede). Ráno a v priebehu dňa si môžete pomôcť „svetelným dopingom“. Snažte sa postupne rozsvietiť všetky svetlá, vytiahnite žalúzie. Opticky do priestoru pustite viac jasu pridaním zrkadiel a využívaním bielej farby – biele prikrývky, vankúše, ktoré odrážajú viac svetla. Preferujte žiarivo farebné oblečenie.

Pozitívne pôsobia krásne, aj keď krátke slnečné zimné dni, môžete ich využiť pasívne alebo aj aktívne. Je však dobré kompenzovať ich predĺženým oddychom večer.

Aj v odborných kruhoch sa pri liečení depresívnejších stavov využíva fototerapia – pobyt v bielom vysvietenom prostredí.

Všetky tieto „rituály“ potrebujú aj deti a je dobré, ak ich môžete zažívať spolu. Deti sú v podobnej zložitej situácii ako my dospelí.

Ak prijmeme a naladíme sa na smutné zimné obdobie, preferujeme pasívne aktivity a sledovanie zimných aktivít alebo kultúrnych podujatí, doprajeme si svetelný a farebný doping v priebehu dňa, máme viac energie aj pre zimné aktivity v krásnej zasneženej prírode.

Ak spomalíme, oddychujeme, regenerujeme – predchádzame vyčerpaniu a ochoreniam, ktoré nás práve v zime prenasledujú. To je pôvodný zámer múdrej prírody – cyklickým striedaním pokojnejšieho a aktívnejšieho obdobia – zabezpečiť dobrú kondíciu organizmu, pretože život je dlhší.

Samozrejmosťou by malo byť, že spomalenému rytmu nášho života prispôsobíme aj jedálniček, ale na to sú už iní odborníci.

Mgr. Adamcová Lýdia

www.psychovital.sk

 

«   |   »