Výchova | Škola | Problémy vo výchove

AKO učiť deti bojovať s koronavírusom

Máme proti sebe súpera, ktorého nevidíme, nepoznáme a máme s ním bojovať. Aj pre deti je to zložitejšie. Vo svojom vnútri cítime, že nestačia iba ochranné rúška, hygiena, odstupy. Potrebujeme mať aj svoju vnútornú ochranu, svoju psychickú a fyzickú energiu a odvahu, ktoré sú základom aj našej imunity.

AKO učiť deti bojovať s koronaívrusom

Máme proti sebe súpera, ktorého nevidíme, nepoznáme a máme s ním bojovať. Aj pre deti je to zložitejšie. Vo svojom vnútri cítime, že nestačia iba ochranné rúška, hygiena, odstupy. Potrebujeme mať aj svoju vnútornú ochranu, svoju psychickú a fyzickú energiu a odvahu, ktoré sú základom aj našej imunity.

Ako začať – nadávať mu, obviňovať ho a kritizovať? Ale prečo?

Aké pocity v nás vyvoláva koronavírus? Je nám nepohodlný, vyvoláva v nás strach, niektorí sú agresívnejší voči nemu, niektorí ustráchaní plný obáv. A deti – bojovné povahy sú nahnevané a ustráchané povahy sa ho boja.

Ako sa vyjadrujeme o koronavíruse, ako sa o ňom vyjadrujú deti? Časté sú odpovede: zničíme ho, tú pliagu zabijeme… , vyhráme, porazíme ho. To ale nemusí byť pravda. Vždy môže prísť niečo silnejšie, čo nás porazí.

Koronavírus nie je poslednou prekážkou v živote dieťaťa. V dnešnej situácii učíte deti ako reagovať na „koronu prekážku“ a tým ich učíte ako majú reagovať na akúkoľvek inú prekážku v živote.

Skúsme najskôr pochopiť to biblické – „KTO DO TEBA KAMEŇOM, TY DOŇHO CHLEBOM.“ Prečo?

Základom sú vždy EMÓCIE! Aké emócie sú v pozadí vašich vyjadrení a vášho správania pri prekonávaní korona prekážky? Hnev strach, zlosť, obavy, neistota – tieto sú vždy spúšťané prapôvodným strachom. Ak cítite strach, aj keď maskovaný hnevom, ste v pozícii obete a ľahko sa stanete korisťou. Cíti ho totižto každý útočník a to aj v podobe koronavírusu.

Základom je nepodporovať negatívne a strachom ovplyvnené správanie aj u detí. Pochopiť to môžeme vďaka biblickej múdrosti – „Kto do teba kameňom, ty doňho chlebom“.

Ak vás niekto hnevá a vy sa necháte vyprovokovať – on určuje vaše reagovanie hnevom. On našiel a aktivuje vaše slabé miesto.

Dostal vás tam, kde chcel on. Komu ale ubližuje hnev, zlosť, nahromadená agresia, ktoré cítite alebo cíti vaše dieťa? Ničí iba vás a vaše dieťa.

Ak zostanem sám sebou a budem reagovať, tak ako chcem ja, podľa svojich pravidiel, už nemusím „tancovať ako on píska“.

Zostať nad vecou vám umožní prijať a pomenovať jeho hnevjeho kritiku a môžete mu ponúknuť pomoc – to je ten symbolický chlieb. To je ale, to najväčšie umenie!

Ak toto naučíte svoje deti, nebude ich nikto, nikdy šikanovať a nebudú musieť s nikým bojovať z pozície slabšieho a ich zdravie bude chránené pred deštrukčnými emóciami hnevu, zlosti ….

Učte deti začať boj – komunikáciou, vyjednávaním, argumentovaním …

Ako reagovať?

Rodičia často svojim deťom hovoria – „nenechaj sa biť, vráť mu to“. To je v poriadku, ale dôležité je aj povedať ako bojovať, kedy utekať a kedy nereagovať. Je rozdiel bojovať s hnevom, zlosťou alebo bojovať s múdrou taktikou, silou a nadhľadom. Skúste povedať dieťaťu nech si predstaví situáciu, že naňho útočí rozhnevané šteniatko – ako bude reagovať, nech si to predstaví. Asi ho nebude kopať a nadávať mu. Aj rozhnevaný súper, aj korona súper, môže byť nezrelé malé dieťa, ktoré sa zlostí a predvádza.

Neznamená to, že deti nebudú vedieť v živote bojovať. Pracovať so strachom a odvahou znamená vedome pracovať s inštinktívnymi reakciami boja, úteku, stuhnutia. A to znamená mať silu bojovať, takticky vedieť utekať a múdro nereagovať.

Človek v minulosti neprežil preto, že bol silnejší, väčší či rýchlejší ako divé zvieratá. Prežil preto, lebo sa naučil byť tichý, nenápadný, opatrný a naučil sa aj múdro nereagovať a vyhýbať sa nebezpečenstvu.

Pozrime sa spolu na bojové umenie AIKIDO, ktoré je známe aj v psychologických kruhoch ako užitočná stratégia riešenia konfliktov. Aikido posilňuje fyzickú zdatnosť, ale aj vnútornú psychickú silu človeka. Fyzická relaxácia, ktorú sa naučíte pri aikide, sa prirodzene stáva psychickou relaxáciou a uvoľnením. Vlastnosti ideálneho aikido bojovníka sú odvaha, rozhodnosť, sila, jasnosť mysle a súcit – to sú ideálne vlastnosti aj pre deti. Znamená to, že princípy aikida sú použiteľné nielen v boji a sebaobrane, ale aj v každodennom živote. Základnou ideou aikida je hľadanie súladu a harmónie, nie súťaživosť. Preto sa toto bojové umenie nikdy nedostalo na športové súťaže.

Veďte deti k tomu aby s „korona súperom“ komunikovali; čo si myslia, prečo sem asi prišiel; v čom nám pomáha; nech si ho predstavia ako mimozemšťana a ako by s ním komunikovali; čo by mu ukázali, o čo by ho poprosili.

Pri tejto príležitosti môžete s deťmi prebrať tému – čo všetko môžu urobiť pre našu planétu a tak si koronavírus udobriť:

  • – piť obyčajnú vodu miesto koly;

  • – jesť obyčajný chlebík miesto chipsov

  • – miesto sladkostí jesť ovocie,

  • – opraviť si hračky, darovať veci, ktoré nepotrebuje,

  • – triediť odpad už vo svojej izbe,

  • – zbierať odpad v prírode,

  • – zasadiť a pestovať rastlinu

  • – …………………………..

  • – ……………………….

Deti môžu koronavírus nakresliť – ako si ho predstavujú a ako by mal vyzerať aby sa ho ľudia nebáli. Môžu mu spievať, rozprávať vtipy, môžu mu ukázať, čo sa učia. Radosť  posilňuje imunitu ľudského tela, strach ju iba oslabuje.

Nikoho nie je potrebné porážať ale prijať, komunikovať a argumentovať. A ak toto nefunguje, dieťa by malo mať silu bojovať, rozlišovať kedy a ako sa brániť a kedy nereagovať.

 

Mgr. Adamcová Lýdia

«   |   »