Mnohé problémy detí môžu začať nevinne.
– Dieťa nemá chuť jesť a vaša reakcia – „musíš jesť, lebo …“; V pozadí je váš strach z anorexie.
– Dieťa sa odmieta obliekať a vaša reakcia – „musíš poslúchať, lebo…“; V pozadí je váš strach o vlastnú autoritu.
– Dieťa prinesie horšiu známku a vaša reakcia – „musíš sa viac učiť, lebo …“; V pozadí je váš strach, že bude hlupákom a v živote sa neuplatní.
– Dieťa onanuje a vaša reakcia – „nesmieš to robiť, lebo…“; V pozadí je váš strach z jeho sexuálnej úchylky.
– Dieťa je v škole drzé, agresívne a vaša reakcia – „musíš byť dobrý, lebo…“; v pozadí je váš strach z jeho kriminálneho správania.
– Dieťa je v škole šikanované vaša reakcia – „musíš sa brániť, lebo…“; V pozadí je váš strach, ako sa bude v živote brániť.
V každom MUSÍŠ je kus detského NEMUSÍM. Spúšťa sa cesta oponovania a začína kolotoč vzdorovitého správania dieťaťa.
Vzdor dieťaťa, ktorý ukujete je základom toho, že aj na bežné požiadavky bude reagovať odmietavo a pokojná komunikácia sa stane problémom.
Jednoducho nechajte niektoré prejavy dieťaťa tak. Nereagujte.
Výchovne účinnejšie je využívať „jazyk možného“. Môžeš sa navečerať, môžeš si umyť zúbky, môžeš sa správať pokojnejšie…
Samozrejme sú situácie, kde platí vaše “musíš“ – musíš brať tieto lieky, ísť k lekárovi, do školy…. Toto „musíš“ už bude mať ale inú „váhu“, nebude oslabené jeho častým používaním.
Mnohí rodičia však potrebujú dieťa vychovať podľa určitých predstáv, v dobrej snahe a s dobrým úmyslom – „čo z neho bude, čo ak sa nenaučí poslušnosti, čo ak sa nebude ničomu venovať, ak sa nebude učiť“.
Dobré úmysly sa často spájajú so zlými emóciami. A výsledok výchovy je sklamaním. Drevo sa dá rúbať s hnevom ale aj s radosťou a v pohode… Podobne je to aj s výchovou, a preto je dobré vedieť preladiť svoje emócie.
A kedy začať riešiť problémy dieťaťa? Ak sa zintenzívňujú, trvajú dlhšie obdobie, ohrozujú zdravie dieťaťa, majú provokačný podtón…
Mgr. Lýdia Adamcová