Zdravie

Nie sme pánmi  tohto sveta!

Kto je pánom sveta? „NIEKTO“, kto sa ozval a nastavil nám TO rozprávkové zrkadlo. Dáva nám CÍTIŤ odpovede na zabudnuté otázky: Kto je najkrajší? Kto je najmúdrejší? Kto je najsilnejší? 

Čo vidíme, ak sa pozeráme do zrkadla?

  • – Obyčajná voda nám nestačí,
  • – chuť obyčajného chleba nie je lahodná a chlieb často končí v koši,
  • – práca je nutné zlo,
  • – akcie, oslavy, pikniky, žúrky nám dávajú pocit, že žijeme,
  • – nemáme čas na rozhovor so sebou,
  • – obdivovaní sú, tí čo odišli a nie, tí čo zostali,
  • – lyžovať potrebujeme na veľkých kopcoch a nechápeme, prečo sme sa narodili v krajine s malými kopcami,
  • – a naša dôležitosť to je –  koľko máme, čo máme, kde pôjdeme, ako  pekne a trendovo sme oblečení ,
  • – a momentálne – mať rúška a ochranné prostriedky.
  • – ……………………………………………………………………………………

Kto je ten „NIEKTO“?

MÚDRA PRÍRODA, ktorá ako múdry a láskavý rodič, zdvíha prst! Zabudli sme, že nám dala úrodnú pôdu, čistý vzduch, čistú vodu a všemocné slnko a oheň… A aj tie sa už ozývajú ako víchrice, zemetrasenia, povodne, horúčavy, požiare…

Tisíce rokov učila ľudstvo siať, sadiť, žať, kopať, rúbať, sekať, mlieť, piecť ale aj chrániť a zveľaďovať.  Čo z toho vieme? Čo z toho vedie  naše deti?

Zabudli sme, že PRÍRODA sa vie chrániť, naše environmentálne diskusie ju prestali zaujímať a nemá pre nás ani sociálny systém. Nepomáha, iba „TU jednoducho JE“ a všetko ostatné si musíme zabezpečiť samy ale tak, aby sme si ju nezničili.

A TERAZ – vytvorila nám priestor a čas zamyslieť sa, ísť do svojho vnútra, vyhojiť staré ale aj zabudnuté rany, oddychovať, meditovať, modliť sa, starať sa aj o svoje duševné zdravie, v kľude byť s deťmi a zvládať aj malé kopce, aby sme boli pripravení na väčšie………..

A DETI – má to pre ne veľký význam! Niektoré sa možno boja a niektoré sa tešia, že nemusia chodiť do školy.

ALE môžu sa naučiť vidieť  život inak – a nie vidieť iba svet hračiek, počítačov, mobilov, osláv, výletov …

Učte ich pokojne prijať – „nie na všetko máme, nie všade pôjdeme, nie všetko urobíme ako chceš…“

Naučte ich chápať pravidlo, že „všetko zlé, je na niečo dobré“, ktoré ale platí vo väčšom časom horizonte. Začnú si vážiť zem, ktorú  dostali, vzduch a voda sa budú čistiť a oheň im bude pomáhať…. a svet bude kvitnúť!

Naučte ich starať sa o prírodu, o svoje okolie a priestor, v ktorom žijú.

Naučte ich cítiť, že toto je ich miesto na tejto planéte, že to je ich miesto plné lásky, spolupatričnosti a miesto kde majú svoje korene, ktoré aj keď odídu, zostanú tu….

Trochu poeticky…

PRÍRODA – veľkolepá, mohutná, múdra, silná, rozmanitá, farebná,voňavá  bohatá, tichá aj hlučná, všeobjímajúca. Živý svet, ktorý rastie, kvitne aj hynie. Plynie ticho a pokojne, dravo aj nebezpečne, vie udržiavať rovnováhu, má svoje zákonitosti, ktoré sú nemeniteľné a neovplyvniteľné – buď sa prispôsobíš alebo… Nediskutuje s nami a nemá pre nás (pre ňu neznámy) sociálny systém. 

ČO všetko s ňou môžeme zažívať, zdieľať?

  • Jej veľkosť nás učí úcte,
  • jej sila skúša našu silu,
  • jej múdrosť nás učí poznať naše schopnosti,
  • jej prekážky nás nútia byť odvážnymi a silnými,
  • učí nás bojovať, prehrávať, ale aj víťaziť,
  • jej ticho nás stíši, jej pokoj a plynutie nás učí trpezlivosti,
  • jej krása nás zjemňuje a kultivuje,
  • učí nás skromnosti a jednoduchosti v živote.

A my s týmto všetkým strácame vzťah!

Je pre nás samozrejmosťou, že tu je, že je nám k dispozícii – akoby bolo až jej povinnosťou starať sa o nás, zabezpečiť naše žitie. Zlostíme sa, keď nefunguje podľa našich predstáv, určujeme jej naše pravidlá – akoby sme ju chceli vychovávať.

Ovládame, krotíme, rúbeme, odvodňujeme, meníme …, a práve ona nám ukazuje, koľko a ako môžeme meniť a vychovávať; ukazuje nám svoje hranice; svoju neskrotnosť aj s dôsledkami.

Vývoj spoločnosti sa dobrovoľne nezastaví, ale príroda tento vývoj môže „raz a možno aj navždy zmeniť“. To je jej SILA, jej MÚDROSŤ a jej VOĽBA.

Mgr. Adamcová Lýdia

 

Prečítajte si tiež

PočítačeProblémy vo výchoveVýchova

Časť II. Elektronické média – život pod sklenenou kupolou

Počítače, mobily, smartfóny, tablety…. nazvime ich moderné technológie, elektronické média, digitálne technológie a s nimi spojené sociálne siete. Neviem, ktorý názov je pre túto…
Zobraziť
Problémy vo výchoveVýchova

Nenamotávajte klbká

Mnohé problémy detí začínajú nevinne. Mnohé problémy detí začínajú nevinne – dieťa nemá chuť jesť a začnete – musíš jesť, lebo …, v…
Zobraziť
Radíme si navzájom

Čo nám zrkadlí dieťa svojím úmrtím

JENNY –  dramatický rodinný seriál, ktorý by nám mal otvoriť oči, ale aj srdcia. Požiadala ma o pomoc matka, ktorá tento seriál nemohla…
Zobraziť
Menu