Radíme si navzájom

Samovražda má vždy hlboké korene

Často sme mediálne konfrontovaní s témou samovražedných pokusov aj u deti, s témou sebapoškodzovania, a mnohí vyhľadávajú rizikové situácie, v ktorých balansujú na hranici života a smrti.

Trinásťročné dievča, po pokuse o samovraždu, bolo doporučené na psychoterapiu. Prichádza usmievavá a veselá slečna, ktorá nevie prečo urobila to, čo urobila. Mala síce internetovú známosť, ktorá skončila, ale z jej popudu, preto sa tým netrápila. Problémom u nej je skôr spánok, je spavá už poobede, ako príde zo školy a ráno sa jej veľmi ťažko vstáva.

Kľúčové však boli jej vyjadrenia týkajúce sa matky -“trápi ma, že mama doma plače“. Vyjadrenia dievčaťa o sebe, o svojich náladách, aktivitách, nepotvrdzujú u nej pesimistické, ani depresívne stavy. V nepriamych prejavoch a kresbách, sú však už prítomné ťažšie témy zvýraznené aj čiernou farbou a to znamená – niekde v hĺbke uložené nepoznané, nevedomé a staré emócie s depresívnym zafarbením.

Tento výrazný rozdiel v nevedomej a vedomej časti psychiky dievčaťa je nebezpečný s nepredvídateľným reagovaním aj pre ňu samotnú. 

V rozhovore jej matka udáva svoju dlhodobú liečbu na psychiatrii. Nevie si vysvetliť správanie dcéry a veľmi sa o ňu bojí. Postupne začína chápať, že problém vznikol v jej detstve. Veľmi silno v jej psychike rezonuje hnev, bezradnosť a smútok, pretože spolu so sestrou museli každý deň vstávať ráno o štvrtej hodine, aby miesto svojej matky išli dojiť kravy do družstva a potom do školy. Deficit spánku bol jej problémom a po návrate zo školy by bola najradšej spala. Matka pochopila, že pomoc potrebuje ona, aby dcéra necítila a nevidela jej depresie.

Iné dievčatko s poruchami učenia v depresívnom dotazníku uviedlo, že rozmýšľa o tom, že by sa zabilo. V rozhovore to upresnila, že je to iba myšlienka ale neurobila by to. Spýtala som sa priamo matky, či bol niekto v rodine, kto spáchal alebo chcel spáchať samovraždu. Odpovedala – „môj otec – alkoholik sa 3 x pokúsil o samovraždu“. Tieto myšlienky na samovraždu sme preto museli riešiť s matkou dievčaťa. Detská psychika, tieto ťažké témy nevie spracovať.

Vždy je potrebné citovo spracovať staré depresie, staré traumy, staré pokusy o samovraždu, pretože tieto sú potom spúšťané drobnými podnetmi z prítomnosti, ktoré môžu byť iba poslednou kvapkou „v preplnenej nádrži depresií“. Svoj efekt majú potom aj rôzne internetové impulzy a podnety od neznámych osôb.

Potrebné je spracovať aj starý hnev, zlosť, nenávisť, agresiu, ktoré často tvoria mix s depresiou a ohrozujú nielen detskú psychiku ale aj detské telo a sú terénom pre vznik rôznych ochorení.

Je dobré, aby dieťa v sebe oddelilo to staré a aby vedelo pracovať iba s tým, čo prežíva ono – ak dostane zlú známku, ak sa rozvádzajú rodičia, opustí ho kamarátka, priateľ, vysmievajú sa mu deti…

Je žiadúce, ak terapiu starého a ťažkého absolvuje rodič a to, čo prežíva dieťa v súčasnosti už nebude mať, tak silnú odozvu v jeho psychike. Pracovať iba s detskými problémami  je potom ľahšie.

Čo ale ak dieťa zomrie, čo nám zrkadlí?

Mgr.Lýdia Adamcová

5. Nebojte sa vidieť problémy svojich detí

Prečítajte si tiež

Výchova

Ako vyladiť svoje emócie

Jedna z najdôležitejších úloh (nielen) rodičov je vedieť „neutralizovať a preladiť“ svoje negatívne emócie. Môžete používať najlepšie komunikačné postupy, najlepšie výchovné metódy, mať…
Zobraziť
Problémy vo výchoveVýchova

Prvá pomoc v situáciách, v ktorých neviete či udrieť alebo mlčať

Vo výchove sa často stretávajú emócie detí a rodičov, spôsobom „padla kosa na kameň“. Všeobecne sa viac pozornosti venuje detským emóciám, detskému správaniu…
Zobraziť
Básne

To bezstarostné života vnímanie

Tak požičať si detských očí, sveta videnie, to bezstarostné života vnímanie. S úsmevom na perách, zdanlivo iba tak, točiť sa dokola, až kým…
Zobraziť
Menu