Výchova, Zdravie

Kde nájsť liečivé náplaste na dušu

Životom nás sprevádzajú aj emócie strachu, hnevu, smútku, nenávisti ale aj pocity viny. Mnohé z týchto emócií zanechávajú rany v každej detskej duši, rany ktoré ale nevidíme a preto ich často neriešime.

Prečo?

Všetci si nesieme staré rany zo svojho detstva, nesieme si rany svojich rodičov, ktoré sa môžu prejavovať nielen na našej duši ale už aj na našom tele.

Práve kvôli týmto neliečeným starým ranám zažívame nové rany, ktoré ich jatria aby nás upozornili na potrebu doliečiť tie staré.

Čo robiť?

Každú ranu aj tú emočnú, je potrebné vyčistiť, ošetriť a zalepiť liečivou náplasťou.

Pomôžu slová?

Predstavte si, že máte otvorenú zlomeninu a lekár vám iba povie -“ nebojte to sa vám zahojí a prestane vás to bolieť“.  Podobné slová sa často požívajú aj na riešime detských problémov – „neboj sa, nebuď smutný, nebuď lenivý, nehnevaj sa, alebo buď odvážny, buď silný …“. 

Slovami chceme liečiť zranenú dušu, zlomenú sebaistotu a odvahu, popálenú dôveru, deravú pozornosť, oslabenú pamäť …

Rany spôsobené emóciami zažitými v detstve nezmeníte slovami, nemusí ich zmeniť ospravedlnenie ani zaužívané frázy.

Ako pracuje mozog?

Mozog dieťaťa spolu so zmyslami zaznamenáva všetko v obrazoch a jeho myseľ aj ďalej pracuje obrazmi, ktoré sú „viacrozmerné“.

Každá stresujúca situácia je v mozgu dieťaťa zapísaná tým čo dieťa videlo, čo počulo, čo cítilo, čo zažívalo.

Aj naše spomienky z detstva sú uložené v obrazoch spolu s emóciami, ktoré sa nimi aktivovali.

Je dôležité uvedomiť si, že bežné výchovné situácie a problémy a ich riešenie môžete pretlmočiť do obrazovej formy. Je to zložitejšie a možno si to vyžiada určitý tréning predstavivosti a imaginácie.

Predstavte si ako sa dieťa „vlečie“ cez cestu, a vy ho hrešíte, vysvetľujete mu, čo všetko sa môže stať. Skúste sa dieťaťa spýtať: „Predstav si, čo by sa asi stalo slimákovi, keby išiel takto cez cestu?“ Precíťte účinok takéhoto obrazu.

Investovať do predstavivosti!

Prečo si zážitky predstavovať? Mozog dostáva nový obraz na staré traumatické obrazy a nimi spôsobené rany, a tým aj novú možnosť na ich riešenia.

Ak má dieťa strach zo psov a uvidí psa, v jeho spomienkach sa aktivuje neznáma nebezpečná situácia so psom, ktorú niekto v minulosti zažil. Slová o psoch nemusia aktivovať starý zážitok a  slová „neboj sa psa“ nezmenia detský strach.

Ale opakované predstavy, ako sa s malými a potom aj väčšími psami hrá, ako ich trénuje,  môžu pôvodný zážitok postupne anulovať.

Mozog potrebuje nový pozitívny zážitok so psom, ale ten musí byť farebný, akčný, láskavý.  Začať môžete mentálnym tréningom a pokračovať tréningom v reálnej situácii.

Odkiaľ čerpať obrazy?

Príroda nám dáva rôzne obrazy so živlovou tematikou – búrky, požiare, sopky a gejzíry, ale aj divé a pokojné rieky, vodopády, plesá, moria, oceány, kvitnúce lúky, lesy, hory, záhadné jaskyne. A všetko je to spojené s farbami a využiť môžete kombinácie s pohybom – splavovanie, potápanie, surfovanie, lietanie, hádzanie, strieľanie, plachtenie, korčuľovanie, lyžovanie.

Deti intuitívne vedia čo im pomáha!

Deti obľubujú obyčajné hojdanie, púšťanie šarkanov, skákanie, člapkanie sa v kalužiach? Prečo ich tešia hry s vodou, s ohňom, púšťanie šarkanov, stavanie bunkrov …

Spájajú sa s energiou vzduchu, vody, ohňa, zeme, ktorá im pomáha liečiť aj niečo vnútorné.

Mnohé deti v súčasnosti strácajú kontakt s prírodnými živlami. Nevedia založiť oheň, urobiť magickú iskru, nevedia manipulovať s ohňom a strážiť ho, pretože hry s ohňom sú nebezpečné a zakazované.

Ako to ovplyvňuje ich oheň vo vnútri? Pri kontakte s ohňom sa deti učia, že oheň potrebuje mať hranice, pretože ak preskočí iskra môže zapáliť les, dom, pole obilia… Podobne sa aj nekontrolovaná emócia mení v slepú nekontrolovanú vášeň.

Ako vytvoriť farebnú náplasť?

Ak náladu dieťa symbolizujú tmavé farby, ktoré sú viac spojené so smútkom a strachom, pripravte im ich farebnejšie podobu. „Emočne farebnú databázu obrazov“ môžete pohotovo využívať v akejkoľvek „akútnej situácii“.

Aj farebná „náplasť“ môže byť zložená zo živlovej energie, určitej aktivity, peknej spomienky, zapojiť môžete symbolické zviera, kvety, rastliny.

Aké „liečivé náplaste“ potrebujete?

Vytvorte si „náplaste“ na hnev, smútok, strach, nenávisť, a to pre seba a svoje deti. Vytvorte si „náplaste“ na rôzne životné situácie, u detí sú to napríklad šikanovanie, vystupovanie, skúšanie.

Liečivé náplaste“ používajte pravidelne, získajú takto svoju silu a rýchly účinok, ktorý bude pôsobiť aj preventívne.

Naučiť deti vytvárať „liečivé náplaste“ bude skúsenosťou, ktorú môžu využívať v budúcnosti, či už preventívne alebo pri riešení problémov.

Vytvorte „liečivé emočné náplaste“ pre seba a svoje deti

Skúste sa zamyslieť, čo vás a vaše deti priťahuje  – ktorá aktivita, živel, ktoré zviera alebo farba má pre vás pozitívnu energiu.

Pripojte najkrajšiu spomienku z detstva, dajte jej obraz a precíťte s ňou spojené emócie. Môžu to byť prvé lásky, krásne priateľstvá, malé úspechy, farby bielej zimy, rozkvitnutej jablone so bzukotom včiel, zážitky z dovoleniek…

Rôzne symboly, energia živlov, zvierat, farieb, tvarov, stromov, kvetov obohacujú vnútorný svet dieťaťa, sú cestou do jeho podvedomia a cestou liečenia a hojenia skrytých rán.

Ako čistiť emočné rany, ako ich liečiť aby ste mohli použiť liečivú náplasť?

Odpovede nájde –  https://vychovavkocke.sk/produkt/ako-vyladit-emocnu-energiu-nielen-vychovnych-metod/

Mgr. Lýdia Adamcová

2. Ako vyladiť emočnú energiu (nielen) výchovných metód?

Prečítajte si tiež

Problémy vo výchoveRadíme si navzájom

Ako naučiť dieťa ospravedlniť sa

Predstavte si nasledovnú situáciu: Vaše dieťa pri hre uhryzne iné dieťa, ktoré potom začne plakať. Čo urobíte? Mnohí rodičia reagujú: „Ospravedlň sa a…
Zobraziť
Problémy vo výchoveVýchova

Úcta, má ešte miesto v našich životoch

Úcta, pokora, rešpekt, uznanie, prijatie sú prejavy, ktoré obohacujú život každého človeka. V súčasnej spoločnosti sa stávajú skôr okrajovou témou a postupne akoby…
Zobraziť
Menu