Počítače | Výchova | Problémy vo výchove

Časť I. Zhypnotizované deti? Alebo ako dostať počítače z hlavy dieťaťa?

Počítače, tablety, mobily spúšťajú v rodinách rôzne bojové stratégie s rôznym výsledkom.

Počítače, mobily, smartfóny dokážu zaujať skoro každé dieťa. Svetielkujúci monitor s hypnotickými účinkami na mozog. Začína sťahovanie do virtuálneho sveta, ktorý často neriadia rodičia ale dieťa. Odnáša si to rodinná atmosféra. Počítače, tablety,  mobily v rodinách spúšťajú rôzne bojové stratégie s rôznym výsledkom.

Aké stratégie využívate?

1. Dokážete dieťa presvedčiť racionálnymi argumentami, aby zmenilo postoj k elektronickým médiám.  a)áno b)nie

2. Dokážete dieťa zamestnať niečim iným, zaujímavým, odviesť jeho pozornosť od počítačov. Sľubujete mu nejakú inú odmenu, iné aktivity.       a) áno b) nie

3. Dokážete si dohodnúť pravidlá – čo musí byť urobené skôr ako bude tráviť čas s elektronickými médiami (upratovanie, domáce práce, učenie, šport).     a) áno b) nie

4. Máte vypracovaný ucelený systém kde, kedy, koľko času bude mať k dispozícii pre tieto média a koľko času bude korčuľovať, plávať, bicyklovať, čítať knihu, pomáhať s domácimi prácami a pod.   a) áno b) nie

5. Musíte zaviesť rodičovské aplikácie, ktorými dokážete ovládať a sledovať jeho mobilnú komunikáciu, email, obrázky a história internetového prehliadača a to aj na diaľku.     a) áno b) nie

6. Snažíte sa vyhnúť konfliktom. Máte strach z konfrontácie a z „abstinenčných“ reakcií dieťaťa. Rezignujete a alibisticky si zdôvodňujete – „veď, aj takto sa učí“, „radšej nech je doma ako vonku“.        a) áno b) nie

7. Potláčate sklamanie, cítite smútok, pretože digitálne pravidlá v rodine nefungujú a nedodržiavajú sa. Zraňuje vás správanie dieťaťa, cítite sa neschopný a situáciu nezvládate.   a) áno b) nie

8. Ste naštvaný, kričíte, zúrite, pretože dieťa ignoruje vaše pravidlá alebo si nájde iné možnosti prístupu k elektronickým médiom.      a) áno b) nie

9. Ste nútený počítač znefunkčniť – zrušíte monitory, odpojíte káble, zmeníte heslá, pretože nič nefunguje bez rozčuľovania  a dieťa si vie nájsť iné možnosti prístupu k virtuálnym médiám.        a) áno b) nie

Ktoré možnosti sú u vás využívané najčastejšie a s akým výsledkom? Prvé štyri možnosti sú témou prevencie počítačovej závislosti. Ďalšie možnosti sú už signálom problému smerujúceho k závislosti.

Je pravdepodobné, že využívate aj kombináciu postupov ako ovplyvniť správanie dieťaťa vo vzťahu k elektronickým médiám Prečo ale nepomáha alebo pomôže iba krátkodobo.

Deti sú v tomto smere veľmi vynachádzavé!  Problém sa nerieši v jeho podstate.

Ak zakážete dieťaťu internet, počítač, tablet, mobil, tým sa jeho problém v menšej alebo väčšej závislosti podstatnejšie nezmení a nerieši. Celý virtuálny svet mu zostane v hlave a s nim spojená túžba, vzrušenie, nadšenie, ktoré virtuálne zažívalo.

Je spôsob ako riešiť „počítačovú krízu“?

Riešením je odpoveď na otázku – Ako dostať počítače z hlavy dieťaťa?

Ak chceme riešiť výchovnú tému „počítačov“ musíme ju riešiť ako tému – „dieťa – počítač – rodič“.

Môžeme začať otázkou – koľko času trávia pri počítači deti a koľko rodičia? Zamyslite sa, čo cítite ako rodičia ak sa nedostanete k mobilu, počítaču? Ako ovládate a kontrolujete svoje „počítačové správanie“. Čo ak vám deti zrkadlia vaše skryté počítačové túžby?

A častá reakcia rodičov – “ deti nás ale nevidia“ – je farizejská. Deti sa klamať nedajú. Deti majú svoje radary. Urobiť poriadok vo svojom vnútri a so svojim vzťahom k virtuálnemu svetu, je základným predpokladom rodičovskej autority.

Požiadala ma o pomoc maminka dvoch malých chlapcov, ktorých vychováva sama. Chlapci si stále vynucujú možnosť byť na počítači alebo hrať hry. Vznikajú konflikty, ktoré ona sama nie je už schopná riešiť a kontakt s ich otcom nemá dobrý a bojí sa, že by ich otec vzal do svojej výchovy. Obaja chlapci uviedli – maminka je celú noc na počítači. Jej obrana – oni to predsa nevidia, lebo počká pokiaľ zaspia.

Takže kontrolná otázka pre rodičov:

– koľko sedíte doma za počítačom, s tabletom, s mobilom?

– komunikujete mobilom alebo sleduje sms-ky, keď sú pri vás deti?

– odkladáte ich počas jedenia a času tráveného s rodinou?

– dávate prednosť času naplneným čítaním, rozprávaním a hraním sa s deťmi?

– ste závislý na niektorom médiu …?

 

https://vychovavkocke.sk/ii-cast-elektronicke-media-zivot-pod-sklenenou-kupolou/

Mgr.Adamcová Lýdia

«   |   »