Výchova, Zdravie

Žijeme ilúziu dobrovoľnosti a slobody

Téma, ktorá v súčasnosti rezonuje v každom z nás. Niektorí nedobrovoľnosť prežívajú  obmedzujúco a iní v nej vidia príležitosť niečo o sebe zistiť, v niečom sa uistiť, niečo prekonať, možno aj zmeniť a cítia sa pritom dobrovoľne.

Prvé zamyslenie by mohlo byť – prišli sme na tento svet dobrovoľne alebo nedobrovoľne,  a odídeme z tohto sveta dobrovoľne alebo nedobrovoľne. Dobrovoľne odchádzajú iba mnohí samovrahovia. Je dobrovoľná samovražda skutočne dobrovoľná?

Čo ak naša Duša uviazla v nedobrovoľnosti a vo fyzickej realite ju nedobrovoľnosť rozčuľuje. Ak je Duša v stave dobrovoľnosti, nedobrovoľnosť v realite jej nevadí. Vo svojom vnútri je slobodná.

Iba odo mňa záleží či sa cítim ako dobrovoľník alebo nevoľník. Je to stav mojej duše, mojej psyché.

Život je cesta o prijatí dobrovoľnosti aj nedobrovoľnosti :

  • Chodia všetky deti do školy dobrovoľne? Asi nie. Ak ale chcú byť vzdelané  musia absolvovať povinnú školskú dochádzku.

  • Nechajú rodičia žiť svoje deti v stave dobrovoľnosti a slobody? Asi nie. Je ich povinnosťou ich vychovávať. A deti musia celé svoje detstvo nedobrovoľne poslúchať.

  • Koľko ľudí chodí do práce dobrovoľne? Mnohí asi nie. Ak ale chcú uživiť svoju rodinu musia nedobrovoľne pracovať.

  • Chodia piloti, vodiči, držitelia zbraní na lekárske a psychologické vyšetrenie dobrovoľne. Určite nie. Ak ale chcú lietať, jazdiť a byť držiteľmi zbraní musia ich nedobrovoľne absolvovať.

  • Môžeme dobrovoľne vycestovať napríklad do USA. Nemôžeme. Ak tam ale chceme ísť, musíme nedobrovoľne prejsť určitou tortúrou.

  • Ak by sme chceli jazdiť po ľavej strane vozovky. Nemôžeme! Musíme nedobrovoľne dodržiavať pravidlá cestne premávky platné u nás.

  • Ak sa rozhodnem dobrovoľne neabsolvovať chemoterapiu po diagnostikovaní onkologického ochorenia, nedobrovoľne musím znášať dôsledky.

  • Plošné testovanie môžem dobrovoľne neabsolvovať. Ak vodič odmietne test na alkohol – považuje sa za vodiča, ktorý požil alkoholické nápoje. Je mu odobratý vodičský preukaz a dostane zákaz vedenia motorového vozidla. A ak spôsobí nehodu, ide nedobrovoľne do väzenia, nemôže sa dobrovoľne rozhodovať, že on tam radšej nepôjde.

  • Čo ak moja nedobrovoľnosť znamená moje dobrovoľné ohrozovanie zdravia iných, ale aj svojich detí, rodičov, príbuzných.

    Svet je polaritný, plný protikladov a našou úlohou je neuviaznuť v jednom z nich. Prijať ich a vedieť s nimi pracovať je cesta k našej jednote, celistvosti a slobode. Uviaznutie v neprijatí, bojkote, vzdore  je detské správanie, pokiaľ nemáte morálne a mentálne disponovanú osobnosť revolucionára stojaceho na barikádach.

    Som dobrovoľne zaočkovaná a žijem si slobodný život bez strachu, pracujem, relaxujem. Dobrovoľne nezaočkovaní vedú neustály boj proti očkovaniu, so zdôvodňovaním prečo sa neočkovať, s hlboko skrytou otázkou  – „čo ak“. A ak príde akékoľvek ochorenie a bolesť, strácame svoju slobodu a naša dobrovoľnosť dostala mantinely. 

    Presadzovať si, že my tu tornádo nechceme a nikto nám ho nebude vnucovať, a aj tak sa neschováme, je zbytočné. Ono príde a bez diskusie s nami. Prídu aj epidémie, povodne a iné pohromy …

    Diskusia, že či je niečo dobrovoľné alebo nedobrovoľné je teoretická – vždy máme voľbu si medzi nimi vybrať a niesť dôsledky. Mám voľbu ísť na testovanie, očkovanie a chodiť do práce, na výlety, nákupy alebo neisť na očkovanie, byť doma, byť izolovaný, nahnevaný a možno aj chorý . 

Mgr. Adamcová Lýdia

2. Ako vyladiť emočnú energiu (nielen) výchovných metód?

Prečítajte si tiež

Výchova

Ako pomôcť dieťaťu stať sa OSOBNOSŤOU

Vychovať dieťa, ktoré bude jedinečné, sebaisté, zdravo múdre, tvorivé, možno trochu neposlušné…, znamená poznať ho, poznať „brzdy“ jeho vývinu alebo nájsť „žabu sediacu…
Zobraziť
NezaradenéZdravie

Nálady – ako ich ovládať, aby nás neovládali

Nálady tvoria neodmysliteľné pozadie nášho života, udávajú tón rodinnej atmosfére, našim sociálnym vzťahom, ovplyvňujú našu výkonnosť, časom môžu tiež negatívne ovplyvniť náš zdravotný…
Zobraziť
Problémy vo výchoveVýchova

Prvá pomoc v situáciách, v ktorých neviete či udrieť alebo mlčať

Vo výchove sa často stretávajú emócie detí a rodičov, spôsobom „padla kosa na kameň“. Všeobecne sa viac pozornosti venuje detským emóciám, detskému správaniu…
Zobraziť
Menu