Výchova, Zdravie

Život vo vnímaní dieťaťa

ŽIVOT – niečo tak všedné, samozrejmé, plynúce zo dňa na deň. Nepamätáme si jeho začiatok ale bojíme sa jeho konca. A to medzitým je náš „všedný“ život.

Prídu však obdobia a situácie, kedy si podstatu života začneme uvedomovať viac. Patrí tam aj vojna, ktorá sa niektorým pripomenula a niektorí ju spoznávajú.

Deti a téma života

Téma, o ktorej sa bežne nerozpráva. Život sa viac žije. Vzťah detí k životu je preto ovplyvnený predovšetkým našimi postojmi k životu a emóciami, ktoré prežívame a prejavujeme

Mnohí psychológovia pracujúci s deťmi sa stretávajú s ich vyjadreniami typu: „Načo žijem?“; „Nechcem tu byť“; „Radšej keby som sa nenarodil“.

Aký vzťah majú vaše deti k životu? Učíte ich vnímať život, jeho plynutie, jeho bohatstvo, jeho prekážky? Pomôcť vám môže krásne a symbolické prirovnanie života k rieke, ktorá má dva brehy, tak ako má aj dieťa dvoch rodičov.

Život má svoj začiatok

Obdobím, kedy si môžeme uvedomiť hodnotu života sú NARODENINY. Je to opakujúce a symbolické obdobie začiatku života. Oslavy narodenia sú spojené s rôznymi rituálmi. Ako ich deti vnímajú, ako ich obohacujú, čo im dávajú? Dokážu deti, túto podstatu narodenia vnímať v množstve darčekov, ktoré v súčasnosti dostávajú.

Kde vnímať život

Prichádza jar, ktorá je spojená s prebúdzaním prírody, čo je vždy spojené aj s príchodom nového života.

To už nie je symbolické – to je skutočné, videné, cítené. Pamätám si rána, keď prišla maminka a priniesla v košíku kuriatka a dala nám ich do postele. Vedela som, že sa už liahnu. Bolo krásne vidieť vytŕčať zobáčik v škrupinke vajíčka, alebo vidieť chumáč srsti a v ňom malé zajačiky, alebo sa zrazu objavila mačka a za ňou ťapkali malé mačiatka.

Časť svojho života sme ako deti so zvieratkami rástli, starali sa o ne. Patrili do našej rodiny. Boli som svedkom aj ich smrti, ale na druhý rok sa znovu narodili. Týmto prirodzeným spôsobom sme sa naučili vnímať život i smrť.

Prečo je dôležité byť súčasťou cyklu zrodenia života. Zážitok narodenia niekoho a niečoho je spojený s emóciami nehy a lásky, ktoré sa v detskej psychike aktivujú. Predstavte si nehu, ktorú dieťa prežíva, keď objíma mačiatko, psíka, zajačika.

Ak tieto pocity u detí neaktivujete, zakrpatievajú im aj tykadlá na lásku. Nehu a lásku potom nevnímajú a vyrastajú deti, ktoré upália mačiatko, alebo ľudia, ktorí vyhodia na ulicu psíka.

Viem, že kontakt detí s mláďatami je dnes už obmedzenejší, ale využiť môžete pobyt v prírode, návštevy v zoologických záhradách, na farmách, ale aj rôzne príbehy, rozprávky a obrazy s nimi spojené.

Kde sú zdroje, ktoré naučia deti vnímať život?

  • Je to príroda, v nej môžu sledovať kolobeh života, môžete im ukázať zvieratá žijúce v lesoch, vo vode, lietajúce vo vzduchu, obohatí ich návšteva farmy, zoologickej záhrady a útulku pre zvieratá.

  • Národ im umožní poznať životy ľudí, ktorí tvorili históriu, ktorí sa narodili v určitom čase, boli tiež deťmi, dospeli a pominuli sa, ale niečo nám nechali.

  • Rod ukáže deťom, že vy i starí rodičia ste boli deťmi. Môžete im povedať príbehy starých rodičov a vaše zážitky s nimi. Poznanie rodu im umožní vidieť, aká veľká je rodina, koľko bratrancov a sesterníc majú v širšej rodine.

  • Rodina  im umožňuje žiť svoj život, ktorý je ale súčasťou niečoho väčšieho, umožňuje im cítiť sa v bezpečí. Rodina  to sú aj oslavy života a rituály s tým spojené. Svoj význam má aj chovanie nejakého zvieratka a pestovanie rastlín. 

Čo robiť pre hlbšie uvedomenie života

Skúste si zmapovať ako vaše dieťa vníma život, môžete mu dať nakresliť jeho život – môže pracovať s farbami, živlami, môže využívať rôzne tvary, obrázky a robiť koláže.

Buďte trochu psychológom – vnímajte veľkosť obrazu, farby, ktoré využilo, tvary, ako to komentovalo, čo zažívalo pri jeho maľovaní …

Podobne si môže vytvoriť život, aký by chcelo mať a nech tam dáva obrázky toho, čo obdivuje, čo sa mu páči, na čo sa teší.

Prípadne mu navrhnite nech si predstaví, že ide na pustý ostrov – koho by si vzalo, aké zvieratá by ho mali sprevádzať, aké veci by potreboval na prežitie.

Takto si zhmotní svoje vízie a túžby, ktoré sa mu budú pripomínať a vy môžete vnímať jeho postoj k životu, jeho emócie spojené so životom.

Mgr.Lýdia Adamcová

Blog

4. Ako vychovať slušne neposlušné dieťa?

Prečítajte si tiež

NezaradenéVýchova

Existuje recept na geniálne dieťa?

Kto by nechcel, aby jeho dieťa bolo inteligentné, rozumné, múdre, vzdelané, nadané, tvorivé, geniálne. A tým aj úspešné a šťastné. Dieťa je malý…
Zobraziť
Menu