Problémy vo výchove, Radíme si navzájom

Ako naučiť dieťa ospravedlniť sa

Predstavte si nasledovnú situáciu: Vaše dieťa pri hre uhryzne iné dieťa, ktoré potom začne plakať. Čo urobíte?

Mnohí rodičia reagujú:Ospravedlň sa a povedz, že ti to je ľúto!“ Ale dieťa to tak nemusí cítiť, môže mať pocit, že bolo jemu ublížené a nemusí vedieť, čo naozaj slová ospravedlnenia znamenajú? Deti nútené do neochotného zamrmlania slova “prepáčte“ sa stanú majstrami povrchného ospravedlňovania s mnohými výhovorkami.

Priblížim vám dva rozdielne prístupy ako učiť deti ospravedlniť sa, s úplne odlišným efektom.

  • Predstavte si problémové dieťa navštevujúce školu pre emočne náročné deti. Potrebovalo pomoc pre pretrvávajúce bolesti hlavy. Emočne bolo impulzívnejšie a svoje správanie korigovalo ťažšie. Začiatok školského dňa bol vždy taký, že deti sedeli v kruhu a ten, kto niekomu ublížil sa mu mal pred všetkými ospravedlniť a sľúbiť, že …. Postupne došlo u chlapca k potláčaniu jeho emócii, čo sa uňho následne prejavilo bolesťami hlavy.
  • Dávnejšie som čítala o škôlke, kde neučia deti hovoriť „prepáč“, ak niekomu ublížia. Namiesto toho sa má dieťaťa spýtať či je v poriadku a na znak svojho súcitu, mu prinesie pohár vody, obrúsok na slzičky, možno na potešenie mu niečo daruje. Aj ostatné deti, ktoré boli svedkom udalosti, sú povzbudzované v tom, aby zranenému dieťaťu niečo priniesli. Tu sa deti učia, že ak niekomu ublížia je potrebné urobiť praktické kroky a nie zašomrať falošné „prepáč“.

Ak má dieťa pochopiť prečo má niečo ľutovať, malo by aj ono poznať a precítiť pocity – byť zranený, zahanbený, smutný, vystrašený. Ľudská bytosť potrebuje zažiť určitý stupeň bolesti, aby sa u nej mohol rozvinúť súcit.

Každé dieťa jednoducho potrebuje padnúť občas na kolená, zažiť sklamanie, poníženie, cítiť smútok, pretože práve z týchto skúseností  sa učí byť vnímavejším voči svetu a to je základ empatie. Ak deti pred negatívnymi zážitkami chránite, nenaučia sa vnímať utrpenie iných. Človek s nižšou empatiou nehľadí na následky svojich činov, rozhodnutí a ospravedlniť sa nevie.

Vcítenie  – empatia je zložitý emocionálny proces. Je to schopnosť vžiť sa do psychického stavu inej osoby tak, že nastane spolucítenie a následné porozumenie. Vciťovanie sa je podmienkou chápania druhého ale aj vnímanie bohatosti pocitov a emócií. Je dobré trénovať empatiu už v detstve. Formovať ju môžu rozprávky, príbehy, životné situácie, zážitky, vzory, spomienky,  a rodinná atmosféra.

Naučiť dieťa byť empatickým znamená, že sa bude vedieť ospravedlniť. Pomôže vám niekoľko možností:

  • – od detstva by mali deti vnímať rituál ospravedlnenia,
  • – deti by mali zažívať ospravedlnenie, preto využívajte možnosť ospravedlniť sa im,
  • – môžu vnímať ospravedlnenie v príbehoch, rozprávkach, filmoch, na ktoré ich upozorňujte,
  • – mali by poznať a zažiť protiklad a to je neempatické, drzé a zraňujúce správanie. Aj svetlo vnímame vďaka tme.

Aby dieťa porozumelo svojmu konaniu, ktoré zapríčinilo, že iné dieťa sa cíti zle, postavte ho do pozície toho druhého dieťaťaAko by si sa cítil, keby ťa on uhryzol? Bol by si smutný?“

Môžete využiť aj širší kontext: Ja by som nikdy nechcela, aby ťa niekto hrýzol a spôsobil ti bolesť a smútok, a preto ťa prosím nerob to ani ty.“

Pri nevhodnom správaní je účinné využívať obrazy a prenos problému do ríše zvierat. Nechajte menšie dieťa precítiť emóciu druhej osoby, ale v obrazovej podobe. Predstav si zúrivého psa ako hryzie svoju korisť, ako sa cítiš, keď to vidíš? Chceš byť takým zúrivým psíkom?

Povedzte mu „krátky príbeh ušitý na mieru“: „Predstav si ako sa v zoologickej záhrade hrajú malé opice. Príde medzi nich malý lev, chce sa s nimi hrať. Opice ho poznajú a radšej utekajú ale on sa nahnevá, jednu opicu uhryzne, ju to bolí, tečie aj krv, plače a nevie sa proti silnejšiemu levíčaťu brániť. Všetci jej prídu na pomoc a na levíča sa nikto nepozrie. Čo myslíš, čo by malo levíča urobiť a čo povedať, aby sa naňho ostatní nehnevali. Čím by si chcel byť – levíčaťom alebo slabšou opičkou.“

U starších detí využite iba otočenie situácie – predstav si, že by ťa v škole šikanovali spolužiaci, že by o tebe rozprávali, že si hlúpy. Ako by si sa cítil? Bol by si smutný, nahnevaný, bezmocný? Čo by ti v tejto situácii pomohlo? Bolo by lepšie, ak by spolužiak prišiel k tebe a povedal ti, že mu je to ľúto, že to tak nemyslel a chce ti pomôcť. Alebo ťa nechá tak, a ty nevieš ako sa budú k tebe spolužiaci správať.

Aj starším deťom pomáhajú obrazy a príbehy pochopiť, aké následky má ich správanie a aký vplyv majú na to, ako sa iná osoba cíti.

Ak deti rozumejú tomu čo cítia a čo ospravedlnenie spôsobuje, stávajú sa empatické a ich ospravedlnenie má hlbší zmysel. Postupne sa samé rozhodnú povedať, že im je to ľúto a ich ospravedlnenie nebude iba mechanické opakovanie ospravedlňujúcich slov.

Týmto spôsobom sa naučia vyhnúť sa aj tomu, aby urobili niečo, čo budú ľutovať. Budú si tiež viac uvedomovať svoje správanie a to, ako ich správanie vplýva na iných ľudí.

Ak vaše deti nebudú schopné nájsť tie správne slová, ponúknite im niektoré ako napríklad  je mi to ľúto, mrzí ma to, môžem ti pomôcť, viac sa to nestane“, ale je dobré ak budú vedieť urobiť nejaké gesto, objať, v niečom pomôcť, niečo darovať a nezabúdajte im pripomenúť pohľad do očí ….“

Stačí dieťaťu ak sa mu ospravedlníte?

Mgr.Lýdia Adamcová

Výchova v kocke – kolekcia 5 ebookov

Prečítajte si tiež

VýchovaZdravie

ONE BRAIN

Tree In One je vzdelávacia organizácia, ktorá začiatkom 80-tych rokov 20. storočia začala prezentovať svoj program ONE BRAIN – metódu jednotného mozgu s pôvodným zameraním…
Zobraziť