Radíme si navzájom, Výchova

Ako tvoriť tvorivú inteligenciu?

Pätnásťročného Alberta Einsteina raz napadlo: „Akoby videl svet, keby letel na slnečnom paprsku“ a vesmír objavoval celý svoj život …

AKO sa rodí objav?

Vďaka dobrej predstavivosti mohli vzniknúť vynálezy, prevratné objavy aj nádherné umelecké diela. Najkrajšia budova, obraz, pieseň, najdokonalejšie lietadlo – to všetko vzniklo ako prvotný obraz a predstava.

Hovoríme tomu aj imagináci!

Predstavivosť, obrazotvornosť, fantázia alebo jednoducho imaginácia sú dôležité psychické funkcie. podstatou vyššej tvorivej inteligencie, ktorá nám umožňuje pracovať nielen so slovami, ale aj s obrazmi, predstavami, spomienkami.

Ako naučiť deti tvoriť a nie iba konzumovať?

V spoločnosti sa ľudia delia na tvorcov a spotrebiteľov. Všetci sme tak trochu oboje, ale spotreba u drvivej väčšiny ľudí prevažuje s presvedčením – čím väčšia spotreba, tým väčšie šťastie.

Mnohí však zažívajú pocit uspokojenia a akéhosi zvláštneho vnútorného naplnenia ak tvoria.

Tvorenie je premietanie svojho vnútorného sveta do vonkajšieho. Nezáleží na tom, či sa jedná o písanie, vyrábanie niečoho, varenie, pečenie, kreslenie, alebo podnikania. Jednoducho tvoriť, kombinovať, inovovať aj niečo úplne banálne, čo vám prinesie ten zvláštny pocit uspokojenia a radosti.

Ako niečo vymyslieť?

Ako vydolovať z podvedomia nové myšlienky, zapojiť tvorenie a fantáziu?

Ak chce dieťa niečo vymyslieť, vytvoriť, byť v niečom originálne, musí sa vedieť „rozprávať“ so svojím mozgom a vnímať s využitím všetkých zmyslov.

Môžu to obohacovať krátke zastavenia: „Pozri aké krásne …; počuješ ten štebot….; cítiš tú vôňu….; vidíš ako sa smejú, aké farby vidíš ….,čo je najvyššie?“

Je dobré mať svoju galériu!

Pozorovanie, všímanie si, pomáha dieťaťu vytvárať si galériu vnútorných obrazov, s ktorými môže pracovať a trénovať svoju predstavivosť, ktorá je základom vlastnej inšpirácie, vlastného impulzu k tvorivému nadšeniu a tvoreniu.

Skúste niektoré slová, myšlienky, spomienky vnímať aj ako obrazy alebo predstavy, a to čo najživšie a najfarebnejšie. Trénujte to aj s deťmi, inšpirujte ich k bohatšiemu opisu predstáv.

AKO to rozvíjať?

Tvoriť tvorivú inteligenciu. Spôsobov ako rozvíjať vnímavosť, predstavivosť a tvorivosť dieťaťa je veľa. Pri trénovaní predstavivosti, predovšetkým u detí, môže pomôcť využitie zákazu – niečo si predstaviť: Nesmieš si predstaviť …; nemysli na …; nepozeraj sa na….

Prečo to funguje?

Vzniká paradoxný jav – mozog si to všetko aj tak predstaví. Nápady detí v detskom kurze, kde sme trénovali predstavivosť, boli bohaté a humorné:

  • Nesmieš si predstaviť ružového krokodíla,

  • nesmieš si predstaviť červeného ježka,

  • nesmieš si predstaviť hus, ktorá má 4 nohy, leva s chobotom,

  • nepozeraj sa na psa, ktorý kikiríka, prasiatko, ktoré mňauká, ako spieva mravec, na stonožku tancujúcu na vysokých podpätkoch,

  • nesmieš sa pozerať na nahého snehuliaka, vyskakujúcu dážďovku, tancujúcu korytnačku, plaziacu sa blchu…

Mozog upútajú aj humorné a nezmyselné informácie:

  • Ako sa objímajú ježkovia,

  • ako tancuje žirafa s hrochom, ako boxujú mravce,

  • ako sa smeje veverička, slon,

  • ako sa obúva stonožka,

  • ako chutí horká zmrzlina, slaná čokoláda…

Tvorenie predstáv je pre niekoho prirodzené a ľahké. Predovšetkým deti dokážu tvoriť krásne farebné predstavy, ktoré sa však často strácajú v procese vzdelávania.

Cvičte, cvičte, cvičte!

Vytvárate tak nové neurologické spojenia vo svojom mozgu a mozgu svojich detí. Vnímanie rozprávok, príbehov, snov, hier ale aj života, bude u detí podstatne bohatšie a zaujímavejšie.

Je to aj cesta ako poznať talent a nadanie svojho dieťaťa a nie žiť v zajatí toho, aké by malo byť, ako by sa malo učiť, a koľko jednotiek by malo priniesť.

Ak sa nenaučí tvoriť, budú tvoriť jeho …

Mgr.Lýdia Adamcová

Výchova v kocke – kolekcia 5 ebookov

O projekte

Prečítajte si tiež

Nezaradené

Ako vpustiť viac svetla do zimnej tmy

Ako vpustiť viac svetla do zimnej tmy? Jeseň a zima sú typicky „smutné“ ročné obdobia a všetci cítime ich vplyv. Niekto viac, niekto…
Zobraziť
Problémy vo výchoveVýchova

Akú taktiku zvoliť

Dieťa by malo byť empatické, zodpovedné, dôsledné, súcitné, poslušné, láskavé, múdre, trpezlivé a malo by sa vedieť ovládať, mať cit pre morálku a byť…
Zobraziť
Problémy vo výchoveVýchova

Slová vo výchove nestačia

V prípade problémového správania dieťaťa, využívajú rodičia najčastejšie kritizovanie, vysvetľovanie a moralizovanie. Slovami dieťaťu opisujú jeho nevhodné správanie. Vytvárajú teórie o tom, čo…
Zobraziť