Radíme si navzájom, Výchova

Čo je tvorivá inteligencia

Pätnásťročného Alberta Einsteina raz napadlo: „Akoby videl svet, keby letel na slnečnom paprsku“ a vesmír objavoval celý svoj život …

Vďaka dobrej predstavivosti mohli vzniknúť vynálezy, prevratné objavy aj nádherné umelecké diela. Najkrajšia budova, obraz, pieseň, najdokonalejšie lietadlo – to všetko vzniklo ako prvotný obraz a predstava.

Predstavivosť, obrazotvornosť, fantázia alebo jednoducho imaginácia sú dôležité psychické funkcie. podstatou vyššej tvorivej inteligencie, ktorá nám umožňuje pracovať nielen so slovami, ale aj s obrazmi, predstavami, spomienkami.

Ako naučiť deti tvoriť a nie iba konzumovať?

V spoločnosti sa ľudia delia na tvorcov a spotrebiteľov. Všetci sme tak trochu oboje, ale spotreba u drvivej väčšiny ľudí prevažuje s presvedčením – čím väčšia spotreba, tým väčšie šťastie.

Mnohí však zažívajú pocit uspokojenia a akéhosi zvláštneho vnútorného naplnenia ak tvoria. Tvoriť je premietanie svojho vnútorného sveta do vonkajšieho. Nezáleží na tom, či sa jedná o písanie, vyrábanie niečoho, varenie, pečenie, kreslenie, alebo podnikania. Jednoducho tvoriť, kombinovať, inovovať aj niečo úplne banálne, čo vám prinesie ten zvláštny pocit uspokojenia a radosti.

Ako niečo vymyslieť?

Ako vydolovať z podvedomia nové myšlienky, zapojiť tvorenie a fantáziu? Ak chce dieťa niečo vymyslieť, vytvoriť, byť v niečom originálne, musí sa vedieť „rozprávať“ so svojím mozgom a vnímať s využitím všetkých zmyslov. Môžu to obohacovať krátke zastavenia: „Pozri aké krásne …; počuješ ten štebot….; cítiš tú vôňu….; vidíš ako sa smejú“. Následne mu môžete povedať – predstav si čo sme videli, môžeš si zatvoriť oči a vrátiť sa tam.

Pozorovanie, všímanie si, pomáha dieťaťu vytvárať si galériu vnútorných obrazov, s ktorými môže pracovať a trénovať svoju predstavivosť, ktorá je základom vlastnej Inšpirácie, vlastného impulzu k tvorivému nadšeniu a tvoreniu.

Skúste niektoré slová, myšlienky, spomienky vnímať aj ako obrazy alebo predstavy, a to čo najživšie a najfarebnejšie, trénujte to aj s deťmi, inšpirujte ich k bohatšiemu opisu predstáv. Hovoríme tomu aj imaginácia.

Spôsobov ako rozvíjať vnímavosť, predstavivosť a tvorivosť dieťaťa je veľa, základom však je spolupráca hemisfér, ktoré majú odlišné úlohy pri aktivitách mozgu.

Pomôcť pri trénovaní predstavivosti, predovšetkým u detí, môže využitie zákazu si niečo predstaviť: Nesmieš si predstaviť …, nemysli na …, nepozeraj sa na. Vzniká paradoxný jav – mozog si to všetko aj tak predstaví. Nápady detí v detskom kurze, kde sme trénovali predstavivosť, boli bohaté a humorné:

  • Nesmieš si predstaviť ružového krokodíla,

  • nesmieš si predstaviť červeného ježka,

  • nesmieš si predstaviť hus, ktorá má 4 nohy, leva s chobotom,

  • nepozeraj sa na psa, ktorý kikiríka, prasiatko, ktoré mňauká, ako spieva mravec, na stonožku tancujúcu na vysokých podpätkoch,

  • nesmieš sa pozerať na nahého snehuliaka, vyskakujúcu dážďovku, tancujúcu korytnačku, plaziacu sa blchu…

    Mozog upútajú aj humorné a nezmyselné informácie:

  • Ako sa objímajú ježkovia,

  • ako tancuje žirafa s hrochom, ako boxujú mravce,

  • ako sa smeje veverička, slon,

  • ako sa obúva stonožka,

  • ako chutí horká zmrzlina, slaná čokoláda…

Tvorenie predstáv je pre niekoho prirodzené a ľahké. Predovšetkým deti dokážu tvoriť krásne farebné predstavy, ktoré sa však často strácajú v procese vzdelávania.

Cvičte, cvičte, cvičte! Vytvárate tak nové neurologické spojenia vo svojom mozgu a mozgu svojich detí. Vnímanie rozprávok, príbehov, snov, hier ale aj života, bude u detí podstatne bohatšie a zaujímavejšie.

Je to aj cesta ako poznať talent a nadanie svojho dieťaťa a nie žiť v zajatí toho, aký by mal byť, ako by sa mal učiť, a koľko jednotiek priniesť. Ak sa nenaučí tvoriť, budú tvoriť jeho …

Mgr.Lýdia Adamcová

5. Nebojte sa vidieť problémy svojich detí

Prečítajte si tiež

Ženy a matky

Ako sa stať múdrymi kráľovnami

Archetypálnym priestorom ženy je rodina, rodinný krb a vytvorenie domova, archetypálnym priestorom muža je vonkajší svet, lovenie mamutov a ochrana rodiny. Naše názory…
Zobraziť
Výchova

Prečo sú deti také, aké sú?

Sú “zlé“ deti skutočne „zlé“? Sú náročné deti skutočne náročné? Sú neposlušné deti skutočne neposlušné? Sú hlúpe deti skutočne hlúpe? Deti nám svojim…
Zobraziť
Menu